Smedegaard: Asiaterne presser markedet

Det er frem for alt de asiatiske containerrederier, der er skyld i ratekrigen, siger Maersk Gruppens CEO, Nils Smedegaard. ”Men vi tjener bedre penge end konkurrenterne,” fastslår han.
AF TOMAS KRISTIANSEN

Det er konkurrenterne, og især de asiatiske rederier, der er skyld i den priskrig, der raser lige nu på containerfragt mellem Asien og Europa.

Det fastslår Maersk Gruppens CEO, Nils Smedegaard Andersen på en telekonference i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for første kvartal 2013.

Smedegaard henviser til, at Maersk Line har trukket 14 procent af sin kapacitet ud på et år, samtidig med, at rederiet har været frontløber i forhold til at få raterne presset op igen. Indtil videre, i 2013, har bestræbelserne dog været uden det ønskede resultat, da raterne blot fortsætter deres dyk.

"Der er kommet tonnage ind på Asien-Europa, og det er nok asiaterne, der presser mest på. Folk overreagerer på markedssituationen," lød det fra Smedegaard.

Maersk Line sætter selv sit første Triple-E skib med plads til 18.000 containere ind fra juli i år, hvorefter der følger 19 tilsvarende skibe over de næste to år. Men Smedegaard mener ikke, skibene i sig selv vil revolutionere tonnagesituationen, da de kommer i forlængelse af flere andre store skibe, og fordi Maersk har meldt ud, at man ikke har ambitioner om at udvide sit marked i forbindelse med de nye skibe.

Ratestigninger kommer igennem

Den manglende disciplin blandt de store rederier til i fællesskab at drive raterne op har dog ikke fået Maersk Gruppens CEO til at miste troen på, at det vil ske næste gang, der er varslet stigninger til juni/juli, hvor de første rederier som Maersk Line selv og Hapag-Lloyd har varslet stigninger på 750-1000 USD.

”De vil komme 100 procent igennem,” lød det korte svar fra Smedegaard.

Han mener, at resultatet for Maersk Line fra første kvartal med et plus på 204 mio. USD er et bevis på, at det danske rederi er i stand til at præstere et godt resultat, selvom containerbranchen generelt er hårdt presset for tiden. Lige som for hele 2012 er det i høj grad besparelser som slow steaming og anden optimering, der har gjort rederiet i stand til at levere et overraskende positivt resultat.

”Vi mener, der kan tjenes penge, selvom der er overkapacitet. Vores indtjening ligger fem procent over konkurrenternes, hvor nogle slet ikke tjener penge for tiden. Hele industrien er under et gevaldigt indtjeningspres,” sagde Smedegaard.

Maersk Line har tidligere præciseret, at rederiet vil forsvare sin position ”uanset prisen”. Måske derfor understregede Nils Smedegaard, at Maersk Gruppens egenkapital på trods af massive investeringer de seneste år er steget fra 24 mia USD til 35 mia USD på fem år.

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal

Drewry: Kun drastiske midler kan stoppe nye ratefald 

Drewry: Kæmpeskibe vil presse raterne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også