En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.05.2013kl. 08.26

Smedegaard: Der er priskrig på Asien-Europa

Priskrigen på Asien Europa er en realitet. Sådan lyder det for første gang fra CEO Nils Smedegaard Andersen. Men rederiet står over for betydelige udfordringer resten af året i kraft af den store overkapacitet.
AF RITZAU FINANS OG OLE ANDERSEN

Maersks CEO Nils Smedegaard Andersen erkender, at der igen er priskrig på den vigtige containerrute fra Asien til Europa. Det siger han på en telekonference med journalister efter regnskabet for første kvartal.

"Vi er bekendt med, at der er priskrig på ruten fra Asien til Europa, som der har været talt meget om de seneste uger. Vi har ikke svaret på, hvornår den stopper, men må være forberedt på, at den slags ting sker i et marked med betydelig overkapacitet," siger Nils Smedegaard Andersen ifølge Ritzau Finans og fortsætter:

"Vi tager det helt roligt og koncentrerer os om, at forbedre vores konkurrenceevne. Det vil alt andet lige betyde, at vi er betydeligt bedre stillet end konkurrenterne i en situation, som vi har nu," siger han og understreger dog, at Maersk Line ikke driver priskrig, men selvfølgelig tilpasser priserne for at forsvare markedsandele.

Det er specielt i forhold til de asiatiske rederier, der er agerer den aggressive part i den nye krig mellem Asien og Europa.

"Jeg vil ikke pege på enkelte spillere. Men hvor det traditionelt set har været de europæiske spillere, der har været mest aggressive, så ser vi nu mest pres i form af ekstra kapacitet og prissænkninger fra de asiatiske rederier nu," siger Nils Smedegaard Andersen og fortsætter:

"Den grundlæggende udfordring er, at der er kommet en del tonnage ind på Asien-Europa, hvilket gør folk nervøse. Når markedet så går tilbage, så overreagerer folk en smule og tror, at deres markedsandel går tilbage fordi deres indtjening gør det. Så starter de med prisaktivitet."

Svag økonomisk situation

Indikatorer i første kvartal 2013 viser, at forbedringen i den globale efterspørgsel på containertransport har været beskeden og afspejler den svage økonomiske situation først og fremmest i de udviklede lande, skriver Maersk i regnskabet for 1. kvartal.

Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen
 

Den globale containerflåde nåede en kapacitet på 16,6 mio. teu ved udgangen af første kvartal 2013, hvilket er en stigning på 5 procent i forhold til første kvartal 2012 og en stigning på 1 procent i forhold til udgangen af 2012. Stigningen i tonnage skyldtes nyleveringer på 352.000 TEU (56 skibe)samt en stor stigning i ophugning på 127.000 TEU.

Nye bestillinger udgjorde samlet 228.000 TEU (29 skibe) og medførte et yderligere fald i ordrebogen til 20 procent af flåden.

"Der forventes en fortsat beskeden efterspørgsel i 2013, mens kapaciteten vil stige betydeligt. Som følge heraf vil containerindustrien fortsat stå over for udfordringer, og udbudsstyring vil være endnu vigtigere i år. Kapaciteten som midlertidigt er taget ud af drift forblev stabil på 5,0 procent eller 828.000 teu af den globale containerflåde ved udgangen af første kvartal 2013 mod 5,0 procent eller 809.000 teu ved udgangen af 2012," hedder der i regnskabet.

Maersk trækker mest kapacitet ud

Kapaciteten for Maersk Lines flåde er faldet med 0,9 procent siden udgangen af 2012 og er blevet reduceret med mere end 3,2 procent i antal skibe. Kapaciteten, som midlertidigt er taget ud af drift ved udgangen af første kvartal 2013, var 163.000 teu (28 skibe) mod 107.000 teu (21 skibe) ved udgangen af 2012, hvilket svarer til cirka 20 procent af den samlede oplagte kapacitet på markedet.

20 skibe på i alt 360.000 teu er bestilt til levering i løbet af 2013-2015. De første fem af disse 20 Triple-E containerskibe til ruterne mellem Asien og Europa leveres i 2013. Der blev ikke bestilt nye skibe i første kvartal 2013.

Samlet set er resultatet det fjerde kvartal i træk med overskud i et udfordrende forretningsmiljø. Rentabilitetsniveauet er dog fortsat utilfredsstillende, bemærker Maersk Line i regnskabet.
 

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal

Drewry: Fragtrater de laveste i 15 måneder

Priskrig truer Maersk Lines forventninger  

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal

  • Foto: Thorbjørn Hansen

    Drewry: Fragtrater de laveste i 15 måneder

  • Foto: Port of Gothenburg

    Priskrig truer Maersk Lines forventninger

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge