Smedegaard: Der er priskrig på Asien-Europa

Priskrigen på Asien Europa er en realitet. Sådan lyder det for første gang fra CEO Nils Smedegaard Andersen. Men rederiet står over for betydelige udfordringer resten af året i kraft af den store overkapacitet.
AF RITZAU FINANS OG OLE ANDERSEN

Maersks CEO Nils Smedegaard Andersen erkender, at der igen er priskrig på den vigtige containerrute fra Asien til Europa. Det siger han på en telekonference med journalister efter regnskabet for første kvartal.

"Vi er bekendt med, at der er priskrig på ruten fra Asien til Europa, som der har været talt meget om de seneste uger. Vi har ikke svaret på, hvornår den stopper, men må være forberedt på, at den slags ting sker i et marked med betydelig overkapacitet," siger Nils Smedegaard Andersen ifølge Ritzau Finans og fortsætter:

"Vi tager det helt roligt og koncentrerer os om, at forbedre vores konkurrenceevne. Det vil alt andet lige betyde, at vi er betydeligt bedre stillet end konkurrenterne i en situation, som vi har nu," siger han og understreger dog, at Maersk Line ikke driver priskrig, men selvfølgelig tilpasser priserne for at forsvare markedsandele.

Det er specielt i forhold til de asiatiske rederier, der er agerer den aggressive part i den nye krig mellem Asien og Europa.

"Jeg vil ikke pege på enkelte spillere. Men hvor det traditionelt set har været de europæiske spillere, der har været mest aggressive, så ser vi nu mest pres i form af ekstra kapacitet og prissænkninger fra de asiatiske rederier nu," siger Nils Smedegaard Andersen og fortsætter:

"Den grundlæggende udfordring er, at der er kommet en del tonnage ind på Asien-Europa, hvilket gør folk nervøse. Når markedet så går tilbage, så overreagerer folk en smule og tror, at deres markedsandel går tilbage fordi deres indtjening gør det. Så starter de med prisaktivitet."

Svag økonomisk situation

Indikatorer i første kvartal 2013 viser, at forbedringen i den globale efterspørgsel på containertransport har været beskeden og afspejler den svage økonomiske situation først og fremmest i de udviklede lande, skriver Maersk i regnskabet for 1. kvartal.

Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

Den globale containerflåde nåede en kapacitet på 16,6 mio. teu ved udgangen af første kvartal 2013, hvilket er en stigning på 5 procent i forhold til første kvartal 2012 og en stigning på 1 procent i forhold til udgangen af 2012. Stigningen i tonnage skyldtes nyleveringer på 352.000 TEU (56 skibe)samt en stor stigning i ophugning på 127.000 TEU.

Nye bestillinger udgjorde samlet 228.000 TEU (29 skibe) og medførte et yderligere fald i ordrebogen til 20 procent af flåden.

"Der forventes en fortsat beskeden efterspørgsel i 2013, mens kapaciteten vil stige betydeligt. Som følge heraf vil containerindustrien fortsat stå over for udfordringer, og udbudsstyring vil være endnu vigtigere i år. Kapaciteten som midlertidigt er taget ud af drift forblev stabil på 5,0 procent eller 828.000 teu af den globale containerflåde ved udgangen af første kvartal 2013 mod 5,0 procent eller 809.000 teu ved udgangen af 2012," hedder der i regnskabet.

Maersk trækker mest kapacitet ud

Kapaciteten for Maersk Lines flåde er faldet med 0,9 procent siden udgangen af 2012 og er blevet reduceret med mere end 3,2 procent i antal skibe. Kapaciteten, som midlertidigt er taget ud af drift ved udgangen af første kvartal 2013, var 163.000 teu (28 skibe) mod 107.000 teu (21 skibe) ved udgangen af 2012, hvilket svarer til cirka 20 procent af den samlede oplagte kapacitet på markedet.

20 skibe på i alt 360.000 teu er bestilt til levering i løbet af 2013-2015. De første fem af disse 20 Triple-E containerskibe til ruterne mellem Asien og Europa leveres i 2013. Der blev ikke bestilt nye skibe i første kvartal 2013.

Samlet set er resultatet det fjerde kvartal i træk med overskud i et udfordrende forretningsmiljø. Rentabilitetsniveauet er dog fortsat utilfredsstillende, bemærker Maersk Line i regnskabet.
 

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal

Drewry: Fragtrater de laveste i 15 måneder

Priskrig truer Maersk Lines forventninger  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også