Maersk Line indgår alliance med MSC og CMA CGM

Verdens tre største containerrederier indgår en rutealliance, P3 Network,  på bla. Asien-Europa. De nye Triple-E skibe skal indgå i netværket, oplyser Maersk Gruppen.
Foto: Maersk Gruppen
Foto: Maersk Gruppen

Verdens tre største containerrederier går nu sammen i en overraskende alliance, der skal sikre rederierne besparelser og mere effektive sejladser efter flere måneders økonomisk krise i branchen.

Maersk Line, A.P. Møller - Mærsks containerrederi, slår sig sammen med schweiziske MSC og franske CMA CGM i et samarbejde med navnet P3-netværket. Det oplyser den danske rederikoncern i en meddelelse.

"Sammen skal de tre rederier drive en flåde på 255 containerskibe med en samlet kapacitet på 2,6 mio. tyvefodscontainere (teu) på de tre store "øst-vest"-sejladser: Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Nordamerika-Europa. Heraf står Maersk Line for omkring 42 pct. af kapaciteten, eller godt 1,1 mio. teu.

"Faldende volumenvækst og overkapacitet i de seneste år har understreget behovet for at forbedre driften og effektiviteten i industrien, skriver A.P.Møller - Mærsk i meddelelsen. Der har længe været spekuleret i, hvilket modtræk de store rederier ville have som svar på de styrtdykkende rater og den belastede økonomi.

Maersk Lines nye gantskibe i Triple E-serien kommer til at indgå i netværket. Det første af Triple E-skibene, der hver får en kapacitet på over 18.000 teu, er netop navngivet i Sydkorea og indtræder i juli på servicen mellem Asien og Europa.

Afhængigt af godkendelse

"P3 Network forventes at kunne yde en forbedret service til kunderne i form af øget dækning af havne, flere ugentlige afgange og større  netværksstabilitet. P3 Network vil skabe værdi, da Partnerne kan operere større skibe og øge udnyttelsesgraden, hvilket bl.a. vil medføre betydelige fordele for miljøet som følge af reduceret brændstofforbrug," hedder det i en meddelelse fra rederiet.

De tre rederier er containersejladsens klart største rederier. Ifølge seneste opgørelse fra analysehuset Alphaliner har de en samlet markedsandel på omkring 37 pct., hvoraf Maersk Line er størst med lidt over 15 pct. af verdens containerflåde.

Samarbedet er dog afhængigt af myndighedernes godkendelse. Rederierne håber derfor at sætte de endelige underskrifter på kontrakterne i slutningen af i år og indlede selve sejladserne i andet kvartal af 2014.

SCFI-indeks faldet med 4,5 pct på Asien-Europa

Væksten i containerimport til USA lader vente på sig

SeaIntel: Maersk Line har tabt markedsandele siden 2008

Drewry: Kapaciteten på Asien-Sydamerika eksploderet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også