SCFI-indeks faldet med 4,5 pct på Asien-Europa

Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index faldt med 2,7 pct. til 954,80 point i denne uge. Ifølge Fearneley er Asien-Europe faldet med 4,5 procent til 533 USD.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS/TOMAS KRISTIANSEN

Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index faldt med 2,7 pct. til 954,80 point i ugen, der slutter fredag, og dermed ser det ud til, at der igen er modvind på ratefronten for de store containerrederier, herunder A.P. Møller - Mærsks af slagsen, Maersk Line.

Ifølge Fearneley er den afgørende streng Asien-Europe faldet med 4,5 procent til 533 USD. Det er dermed 13. uge i træk, at indekset mellem de to verdensdele falder.

I sidste uge faldt spotraterne for fragt af en tyvefodscontainer (teu) mellem Asien og Europa, der er en særdeles vigtig rute for Maersk Line, for 12. uge i træk, og dermed er raterne nede på et stærkt tabsgivende niveau. Raterne er faldet konstant siden toppen på 1423 dollar per teu i midten af marts og endte i sidste uge på 558 dollar per teu.

Priskrig og overkapacitet præger sektoren, og en hel stribe rederier har derfor varslet store ratestigninger med effekt fra den 1. juli, hvor højsæsonen for alvor begynder.

Maersk Line har varslet en ratestigning på 950 dollar per teu fra den 1. juli.

Fra Asien til Middelhavet koster fragt af en tyvefodscontainer nu 1202 dollar, mens der skal 1881 dollar til for at få fragtet en fyrrefodscontainer fra Asien til den amerikanske vestkyst og 3031 dollar for fragt af en fyrrefodscontainer fra Asien til den amerikanske østkyst.

Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år er raterne for fragt af en tyvefodscontainer mellem Asien og Europa 66 pct. lavere i år.

En hel stribe rederier har varslet store ratestigninger på netop ruterne mellem Asien og Europa som følge af den verserende priskrig. Maersk Line har varslet en ratestigning på 950 dollar per teu, og CMA CGM sigter efter et løft på 775 dollar. Hongkong-baserede Orient Overseas Container Lines har desuden meddelt, at rederiet søger et rateløft på 975 dollar per teu på ruterne mellem Asien og Europa.

Hapag-Lloyd og Hyundai Merchant Marine søger begge et rateløft på 1000 dollar per teu på ruterne - ligeledes med effekt fra 1. juli, mens MSC har varslet et rateløft på 750 dollar.

Alphaliner: Ny rate-turbulens fortsætter over sommeren

Asien - Europa rater styrter for 12. uge i træk

Containerrater rammer bunden for 2013

SeaIntel: Ratedyk knækker tilliden til kontrakter 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også