En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.06.2013kl. 08.49

Alphaliner: Ny rate-turbulens fortsætter over sommeren

De vigtige containerruter mellem Fjernøsten og Europa kommer til at opleve yderligere turbulens i forlængelse af den i forvejen blodige ratekrig, når udmeldte rateforøgelser begynder i juli.
Foto: Wärtsila
AF RITZAU FINANS

De vigtige containerruter mellem Fjernøsten og Europa kommer til at opleve yderligere turbulens i forlængelse af den i forvejen blodige ratekrig, når de store operatører begynder at gennemføre de udmeldte rateforøgelser i starten af juli.

Det skriver Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev tirsdag.

Sidste uge markerede den 12. uge i træk med fald for spotraterne til 558 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruterne mellem Asien og Europa, ifølge den seneste opgørelse af SCFI-indekset, og de store operatører har siden slutningen af maj annonceret rateforøgelser på 750-1000 dollar per teu - tæt på en tredobling for nogle af operatørerne.

Ikke desto mindre indikerer forward-markedet på Shanghai Shipping Freight Exchange kun rateforøgelser på cirka halvdelen - gennemsnitligt 430 dollar per teu - skriver Alphaliner med henvisning til det nuværende freight forward-niveau på cirka 980 dollar per teu. Og det kan ifølge analysehuset gøre det svært for selskaberne at fastholde de højere rateniveauer.

"Hertil kommer, at de nuværende fragtrater er uholdbare, da basisindtjeningen har været negativ siden midten af maj, når operatørernes gennemsnitlige brændstofgodtgørelse trækkes fra," skriver Alphaliner.

Utallige mislykkedes forsøg på rateforhøjelse

De annoncerede rateforøgelser kommer i forlængelse af fem fejlslagne forsøg på at hæve raterne, om end timingen er bedre denne gang, da forøgelsen flugter med starten af sommerhøjsæsonen i juli. Derudover kan der kommer lidt mere pres på kapaciteten, når en af ruterne - AEX2/CES2-ruten, der opereres af Evergreen, CSCL og Zim - sløjfes, skriver Alphaliner.

I nyhedsbrevet henviser Alphaliner desuden til den lave kapacitetsudnyttelse på ruten mellem Fjernøsten og Nordeuropa på cirka 80 pct., hvilket er for lavt til at understøtte de annoncerede rateforøgelser.

Det bliver samtidig ikke bedre af, at G6 og CKYH tilføjer henholdsvis 15 og 8 pct. kapacitet på ruten til juli, hvilket i praksis kommer til at opveje AEX2/CES2-lukningen, skriver Alphaliner.

Bimco: Capesize-markedet kan næsten ikke blive værre

Drewry: Kapaciteten på Asien-Sydamerika eksploderet

Asien - Europa rater styrter for 12. uge i træk 

Relaterede artikler:

  • Bimco: Capesize-markedet kan næsten ikke blive værre

    For abonnenter

  • Drewry: Kapaciteten på Asien-Sydamerika eksploderet

    For abonnenter

  • Foto: Hapag-Lloyd

    Asien - Europa rater styrter for 12. uge i træk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Photo: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Photo: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

Gasrederiet Dorian LPG forventer at se indtjeningen stige i 2023, hvor flere skibe vil hente flere penge . Styrket bundlinje i seneste kvartal skyldes højere rater.

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge