Alphaliner: Ny rate-turbulens fortsætter over sommeren

De vigtige containerruter mellem Fjernøsten og Europa kommer til at opleve yderligere turbulens i forlængelse af den i forvejen blodige ratekrig, når udmeldte rateforøgelser begynder i juli.
AF RITZAU FINANS

De vigtige containerruter mellem Fjernøsten og Europa kommer til at opleve yderligere turbulens i forlængelse af den i forvejen blodige ratekrig, når de store operatører begynder at gennemføre de udmeldte rateforøgelser i starten af juli.

Det skriver Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev tirsdag.

Sidste uge markerede den 12. uge i træk med fald for spotraterne til 558 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruterne mellem Asien og Europa, ifølge den seneste opgørelse af SCFI-indekset, og de store operatører har siden slutningen af maj annonceret rateforøgelser på 750-1000 dollar per teu - tæt på en tredobling for nogle af operatørerne.

Ikke desto mindre indikerer forward-markedet på Shanghai Shipping Freight Exchange kun rateforøgelser på cirka halvdelen - gennemsnitligt 430 dollar per teu - skriver Alphaliner med henvisning til det nuværende freight forward-niveau på cirka 980 dollar per teu. Og det kan ifølge analysehuset gøre det svært for selskaberne at fastholde de højere rateniveauer.

"Hertil kommer, at de nuværende fragtrater er uholdbare, da basisindtjeningen har været negativ siden midten af maj, når operatørernes gennemsnitlige brændstofgodtgørelse trækkes fra," skriver Alphaliner.

Utallige mislykkedes forsøg på rateforhøjelse

De annoncerede rateforøgelser kommer i forlængelse af fem fejlslagne forsøg på at hæve raterne, om end timingen er bedre denne gang, da forøgelsen flugter med starten af sommerhøjsæsonen i juli. Derudover kan der kommer lidt mere pres på kapaciteten, når en af ruterne - AEX2/CES2-ruten, der opereres af Evergreen, CSCL og Zim - sløjfes, skriver Alphaliner.

I nyhedsbrevet henviser Alphaliner desuden til den lave kapacitetsudnyttelse på ruten mellem Fjernøsten og Nordeuropa på cirka 80 pct., hvilket er for lavt til at understøtte de annoncerede rateforøgelser.

Det bliver samtidig ikke bedre af, at G6 og CKYH tilføjer henholdsvis 15 og 8 pct. kapacitet på ruten til juli, hvilket i praksis kommer til at opveje AEX2/CES2-lukningen, skriver Alphaliner.

Bimco: Capesize-markedet kan næsten ikke blive værre

Drewry: Kapaciteten på Asien-Sydamerika eksploderet

Asien - Europa rater styrter for 12. uge i træk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også