30 store containerskibe jagter beskæftigelse

I takt med at rederne nu indsætter sine nye kæmpeskibe mellem Asien og Europa, flytter de deres eksisterende skibe til Stilllehavet. Her vil den samlede kapacitet langt overstige den svage efterspørgsel. Rateløft bliver svært, vurderer Alphaliner.

Mens de store containerrederier er blevet tvunget til at ændre deres planer om at indsætte yderligere skibe på de store ruter mellem Asien og Europa på grund af den svage efterspørgsel, er der i øjeblikket omkring 30 store containerskibe mellem 7.000-10.000 teu, der søger ny beskæftigelse.

Hovedparten af de "arbejdsløse" skibe vil ifølge Alphaliner blive indsat på Stillehavet enten direkte eller ved at overflytte dem fra Asien-Europa, som vil få kapaciteten på Stillehavet til langt at overstige den nuværende ringe efterspørgsel.

SCFI-rateindeks i sjældent højdespring 

Nye services og nye skibe på Stillehavsruterne er allerede annonceret, fordi rederne er presset til at indsætte de nye skibe på Asien-Europa, som de får leveret i løbet af 2013.

Den planlagte udvidelse på Stillehavet forventes at øge den ugentlige kapacitet med mere end seks procent og dermed langt overstige den forventede efterspørgsel på kun to procent i 2013. Yderligere er den gennemsnitlige udnyttelsesgrad faldet til under 80 procent fra midten af februar, som har trukket spotraterne ned med 15 procent siden begyndelsen af året fra 2.500 USD per feu til 2.100 USD fra Asien til den amerikanske vestkyst.

Seafreight Index: Containerrederne får halvdelen af deres rateføjelse 

Den totale kapacitet på Stillehavet ligger ifølge Alphaliner lige nu ni procent højere i forhold til marts 2012. Og på Stillehavet har rederne bebudet rateforhøjelser i april og maj, og de kan blive særdeles vanskelige at få hjem i den nuværende situation, vurderer Alphaliner.

I maj tilføjer Evergreen en ny service med fem skibe på mellem 3.500-4.200 teu fra Asien til den amerikanske vestkyst. CKYH-alliancen lancerer ligeledes en ny servive fra Asien til USAs østkyst gennem Panama med ti 4.200 teu-skibe, ligesom alliancen opgraderer flere ruter fra Asien til den amerikanske vestkyst med skibe op til 10.000 teu. Det samme gør G6-alliancen med opgraderinger af seks services.

Maersk Line har også løftet sløret for rederiets nye service fra Asiens til USAs østkyst via Suez med 12 skibe på mellem 6.700-8.700 teu. Disse skibe erstatter fra midsten af april mindre skibe.

SeaIntel: Ratestigningernes succes ebber ud

Søren Skou: Vi regner først med Triple-E effekt i 2014

SeaIntel: Øget brug af Suez mindsker overkapacitet 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også