ShippingWatch

SeaIntel: Ratestigningernes succes ebber ud

Analysehuset Seaintel har gennemgået det seneste års annoncerede ratestigninger i containerbranchen og drager den konklusion, at deres succes bliver mindre gang for gang.

Foto: Hanjin

Det er blevet mindre og mindre succesfuldt for containerrederierne at gennemføre ratestigninger. Det konkluderer analysehuset SeaIntel i en undersøgelse, hvor de har gennemgået annoncerede ratestigninger det seneste år. Det vurderes til at vise, at prisdisciplinen i markedet er på retur, og det skal der rådes bod på i 2013, hvis ikke raterne skal styrte igen, vurderer Seaintel.

Seaintels analyse kommer efter den seneste generelle ratestigning på gennemsnitligt 700 dollar på ruterne fra Asien til Europa, der hævede raterne med næsten 50 pct. til lidt over 1400 dollar ifølge spotrateindekset SCFI.

Analysehuset har gennemgået 11 generelle ratestigninger, der er kommet siden midten af 2011. Undersøgelsen viser stor forskel i, hvor succesfulde ratestigningerne har været, og en enkelt, i juni 2012, havde slet ingen positiv effekt. Undersøgelsen viser også, at succesraten er generelt faldende og afhængig af rateniveauet, når de bliver annonceret.

"Det er åbenlyst, at rederiernes succesrate har været faldende over de seneste 15 måneder. Det viser, at disciplinen blandt rederierne, når det kommer til at stå fast på ratestigninger, er faldet, og den kvantificerer også hvor meget," skriver SeaIntel og fortsætter:

"I 2013 bliver rederiernes adfærd nødt til at ændre sig dramatisk, hvis fragtraterne skal holdes under kontrol i lyset af den nye kapacitet, der er på vej ind i markedet."

Asien-Europa-rate løftet med 424 dollar

SCFI-rateindeks i sjældent højdespring

Seafreight Index: Containerrederne får halvdelen af deres rateføjelse 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs