ShippingWatch

SCFI-rateindeks i sjældent højdespring

Fragtrateindekset SCFI fra Shanghai Shipping Exchange tog denne uge et gevaldigt spring op og vendte dermed seks ugers konstante fald.

Foto: Port of Gothenburg

Indekset, der dækker spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer over hele verden, steg 13,1 pct. til 1213,3 point. En så stor fremgang er ikke set siden februar 2012.

Rateindekset indikerer dermed, at de store containerrederier, heriblandt Maersk Line har haft held til at løfte prisen på containerfragt, som de havde varslet. Med effekt fredag 15. marts hævede alle de større rederier prisen på at fragte en tyvefodscontainer på den travle rute fra Asien til Europa med mellem 600 og 775 dollar. Også på nogle af de mindre ruter var der varslet rateløft.

Ruterne fra Shanghai til Europa vægter 20 pct. i SCFI-indekset, mens raterne fra Shanghai til Middelhavet vægter 10 pct.

Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts 

Indekset bundede senest ud i 1053 point i starten af december 2012 inden et fælles rateløft fra rederierne på Asien-Europa-ruterne også den gang fik rettet lidt op på billedet.

Næste store fælles rateløft på Asien-Europa finder sted 15. marts, når rederierne hæver prisen med mellem 600 og 775 dollar per tyvefodscontainer. Derudover er der varslet mere spredte rateløft på andre handelsruter med effekt 1. marts, 15. marts og 1. april.

RITZAU FINANS

Seafreight Index: Containerrederne får halvdelen af deres rateføjelse

Raterne mellem Asien og Europa-rater styrter 

SCFI-rateindekset synker fortsat 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs