ShippingWatch

SeaIntel: Øget brug af Suez mindsker overkapacitet

Det er fortsat et åbent spørgsmål, om konkurrenter vil følge Maersk Line og flytte skibe fra den dyre Panama-kanal til Suez. Men det kan løse en del af problemerne med overkapaciteten i containerflåden, vurderer SeaIntel.

Foto: Josef Polleross

For godt en måned siden annoncerede Maersk Line, at rederiet vil omlægge sin services fra Asien til USAs østkyst og benytte Suez-kanalen frem for Panama-kanalen. Ifølge Maersk for at spare brændstof, omkring 100 USD, og opnå andre fordele, når de store Triple-E-skibe begynder indfasning i flåden i løbet af 2013.

Ifølge analysehuset indebærer skiftet en række fordele for Maersk Line, mens det er en ulempe for kunderne i form af længere transittid. Det er til gengæld også den eneste ulempe, fordi afskiberne også slipper billigere i form af lavere betaling for at sejle gennem Suez, der er markant billigere end Panama-kanalen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs