2012 et godt aktieår for næsten alle rederier

Fire af de fem danske rederi-aktier på fondsbørsen lukkede 2012 med en højere markedsværdi end ved udgangen af 2011. Overraskende at aktiemarkedet har været villig til at ignorere de meget lave fragtrater for D/S Norden, mener Nykredit Markets.

2012 var et godt år for fire ud af de fem rederi-aktier på fondsbørsen. De kunne nemlig alle slutte året med en højere markedsværdi end på 2011's sidste dag. Kun DFDS-aktien sluttede året med en lavere markedsværdi.

ShippingWatch har fået data fra Nykredit Markets for rederi-aktiernes markedsværdi den 30. december 2011 og 31. december 2012 og sammenlignet værdierne.

Tallene viser, at A.P. Møller Mærsks B-aktie steg i perioden fra en markedsværdi på 162,5 mia. kr. til 181,6 mia. kr. Det er en stigning på lidt over 19 mia. kr. eller 12 pct.

Foto: Richard Drew
Foto: Richard Drew

"Den helt store vending i aktiekursen har, på trods a ledelsens ønske om mindre fokus på rederi-drift, været som følge af Maersk Line. Da Hapag-Lloyd meldte den USD 500/TEU store rateforhøjelse ud pr. 1. marts begyndte aktiekurserne for containerrederier at stige. Dette tog kraft, da de øvrige rederier fulgte efter. Derfor så vi en stor positiv reaktion frem mod marts måned," siger Ricky Steen Rasmussen, senior aktieanalytiker i Nykredit Markets, til ShippingWatch.

Han peger på, at der siden da har været stor usikkerhed om, hvorvidt ratestigningerne er holdbare eller ej, hvilket har ledt til en sivende kurs siden marts. Der har dog været pæne kursudsving for aktien på grund af det mønster, der er kommet i løbet af året hvor en ratestigning efterfølges af en rateerosion, indtil der bliver lavet en ny ratestigning.

Mærsk-analytikere: Spår ikke rateløft store chancer 

Derfor er han heller ikke i tvivl om, hvad Maersk Line og resten af containermarkedet kommer til at kæmpe med fremover.

"Den store udfordring er fortsat overkapacitet," siger Ricky Steen Rasmussen.

Overraskende stigning til Norden

I samme periode er markedsværdien af D/S Nordens aktier steget med 21 pct. til 7,013 mia. kr. fra 5,784 mia. kr.

"Det er faktisk noget overraskende, at aktiemarkedet har været villige til at ignorere de meget, meget lave fragtrater. Omvendt gør Norden det godt og har haft en høj afdækning. De er også fortsat gode til at ”spille” markedet og ”købe” eller ”leje” billig kapacitet og udnytte stordriftsfordele," siger Ricky Steen Rasmussen.

Foto: Nykredit
Foto: Nykredit

Han peger dog på, at Norden nu står over for store udfordringer.

"Den relativt høje afdækning er ved at være løbet af, og selskabet må indstille sig på en periode med disse lave rater på grund af den fortsat høje overkapacitet," mener han.

2012 var også året, hvor Torm fik en bank-aftale på plads, hvilket fik aktiekursen til at skyde i vejret. Rederiet der ved udgangen af 2011 havde en samlet markedsværdi på blot 272 mio. kr. havde ved udgangen af 2012 en markedsværdi på 1,27 mia. kr. Stigning skete 10. december, hvor rederiets aktiekapital blev forhøjet som en del af restruktureringsplanen.

Torm vil indkalde til generalforsamling i december 

Erria, der strengt taget er ophørt med at drive egentlig rederidrift i 2012 og er gået over til konsulent- og managementarbejde, har også øget markedsværdien i løbet af året. Den er steget 30 pct. til 58 mio. kr. fra 45 mio. kr.

Erria sælger sidste skib

Danske shipping-aktier steg 12 procent i første kvartal 

Verdens 80 største rederiaktier har tabt 99 mia. USD på fire år

Danske rederiaktier har tabt 7,3 mia. USD på fire år 

D/S Norden tabte 65,6 pct. af aktieværdi på fire år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også