ShippingWatch

Danske shipping-aktier steg 12 procent i første kvartal

De første tre måneder af 2012 var gode ved de danske, børsnoterede rederier, der i perioden gennemsnitligt steg 11,9 pct. i samlet værdi. D/S Norden var den store kursvinder. Det fremgår af data indsamlet af Nykredit.

Foto: Richard Drew

Indgangen til 2012 har gennemsnitligt budt på stigninger til de danske rederiaktiers samlede værdi på Fondsbørsen. Således er selskabernes aktieværdi i snit steget med 11,9 pct. siden nytår. Norden var højdespringer med en stigning i den samlede aktieværdi på 21, 9 pct.

"Nogle tørlastrederi-aktier reagerede på stigende tørlastrater gennem kvartalet fra det ekstremt lave niveau, det startede i. Med hensyn til containeraktierne har de reageret voldsomt på de ratestigninger, man har kunne se i løbet af kvartalet," siger Ricky S. Rasmussen, aktieanalytiker i Nykredit, til ShippingWatch.

Han har for ShippingWatch indsamlet de danske rederiaktiers samlede markedsværdi i perioden 2. januar til 30 marts 2012.

D/S Norden forøgede i perioden sin aktieværdi til 7,14 mia. kr. fra 5,86 mia. kr., hvilket er en stigning på 21,9 pct. Årsagen er ifølge Ricky S. Rasmussen, at Norden er lidt af en 'duks' på grund af deres forretningsmodel.

"Det er et spørgsmål om, at investorer har kigget på, hvor de kunne få overskud fra shipping-aktier. Nordens forretningsmodel med at afdække meget og indchartre efter behov gør dem til en meget modstandsdygtig aktie, når der er krise," siger Ricky S. Rasmussen.

Han påpeger, at Norden modsat ikke får samme gevinst i opadgående markeder, som spotrederier vil gøre.

"Men det er jo fuldstændig ligegyldigt, når tingene ser ud, som de gør nu," siger Ricky S. Rasmussen.

Ratestigninger og skattesag løftede Mærsk-aktie

Den samlede markedsværdi af A.P. Møller-Mærsks B-aktie steg med 12,3 pct. til 184,9 mia. kr. fra 164,59 mia. kr. i perioden. Årsagen er de store ratestigninger i kvartalet og den algeriske skattesag til Maersk Oil.

"Hos Mærsk er det hovedsaligt udsigterne for Maersk Line, der har trukket stigningerne i aktieværdien. Derudover gør skattesagen i Maersk Oil, at rigtig mange analytikere estimerer, at de på gruppeniveau kommer ud på linje med rekordåret 2010. Det kan godt være, det er grundet en engangseffekt, men der er stadigvæk noget af en forskel på et overskud på 5 mia. kr. i overskud til 25 mia. kroner," siger Ricky S. Rasmussen.

DFDS er som den eneste af de tre børsnoterede aktier faldet.

Rederiaktier brugt til gennemsnit er D/S Norden, Mærsks B-aktie samt DFDS.

Danske rederiaktier har tabt 7,3 mia. USD på fire år

Verdens 80 største rederiaktier har tabt 99 mia. USD på fire år 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs