Ophugning i Indien slog alle rekorder i 2012
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4874163.ece/ALTERNATES/schema-16_9/29932264%2520-%252030_06_2012%2520-%2520India%2520Exxon%2520Valdez%2520-.jpg)
527 skibe endte deres dage langs strandene i Indien i løbet af 2012. Det svarer til næsten halvandet skib om dagen, og det det hidtil største antal nogensinde i Indien, der er verdens største ophugningsnation. Dermed udgør udtjente skibe ni procent af landets samlede stålproduktion, skriver Hellenic Shipping News.
Kæmpe ophug af containerskibe i november
Alene i de sidste uger af december er 52 skibe ankommet til Alang-værftets faciliteter, mens 12 skibe lige nu venter på plads til at komme ind. Udover Alang findes der en række ophugningsfaciliteter i Mumbai-området.
Også i andre store ophugningsnationer som i f.eks. Bangladesh er der optimisme og forventninger om stor aktivitet fra midten af januar 2013, ligesom ophugningsmarkedet i Kina venter fremgang.
415 skibe blev skrottet på ophugningssteder i Alang i Indien siden sidste år, og yderligere 150 venter. Landets "industrielle affaldsplads", som det er blevet kaldt, er fortsat det sted i verden, hvor der hugges flest skibe op.
Den indiske højesteret fastslog tidligere i år, at skibe på vej til ophugning ikke må sejle ind i indisk farvand, før ejeren har fjernet alle farlige stoffer fra skibene. Omdrejningspunktet i den konkrete sag var det tidligere Exxon Valdez (foto), der i 1989 trak overskrifter, da skibet gik på grund ud for Alaska og lavede det næststørste olieudslip i amerikansk historie.
Europæiske redere sender flest skibe til ophugning
Den indiske højesteret har også indskærpet over for regeringen, at Basel-konventionen skal overholdes. Det er den internationale konvention for bevægelse af farligt affald over landegrænser.
EU-kommissionen er på vej med en lang række nye krav og standarder til sikkerhed og miljø, når skibe sendes til ophugning. Mange europæiske skibe ender i dag deres aktive tilværelse på primitive strande og andre steder i Asien, der er blottet for krav til miljøet og de ansattes sikkerhed, mener EU-kommissionen.
Skrotningsaktivitet er lyspunkt i branchen
EU-lande nedtoner sanktioner i nye ophugningsregler
Analysehus: 2012 er fænomenalt rekordår for ophugning
Exxon Valdez kan ændre indisk skrotindustri
Relaterede artikler
EU-lande nedtoner sanktioner i nye ophugningsregler
For abonnenter
Analysehus: 2012 er fænomenalt rekordår for ophugning
For abonnenter