Ophugning i Indien slog alle rekorder i 2012

527 skibe endte deres dage langs strandene i Indien i løbet af 2012. Det svarer til næsten halvandet skib om dagen, og det er det hidtil største antal, der nogensinde er ophugget på landets industrielle affaldspladser. 

527 skibe endte deres dage langs strandene i Indien i løbet af 2012. Det svarer til næsten halvandet skib om dagen, og det det hidtil største antal nogensinde i Indien, der er verdens største ophugningsnation. Dermed udgør udtjente skibe ni procent af landets samlede stålproduktion, skriver Hellenic Shipping News.

Kæmpe ophug af containerskibe i november 

Alene i de sidste uger af december er 52 skibe ankommet til Alang-værftets faciliteter, mens 12 skibe lige nu venter på plads til at komme ind. Udover Alang findes der en række ophugningsfaciliteter i Mumbai-området.

Også i andre store ophugningsnationer som i f.eks. Bangladesh er der optimisme og forventninger om stor aktivitet fra midten af januar 2013, ligesom ophugningsmarkedet i Kina venter fremgang.

415 skibe blev skrottet på ophugningssteder i Alang i Indien siden sidste år, og yderligere 150 venter. Landets "industrielle affaldsplads", som det er blevet kaldt, er fortsat det sted i verden, hvor der hugges flest skibe op.

Den indiske højesteret fastslog tidligere i år, at skibe på vej til ophugning ikke må sejle ind i indisk farvand, før ejeren har fjernet alle farlige stoffer fra skibene. Omdrejningspunktet i den konkrete sag var det tidligere Exxon Valdez (foto), der i 1989 trak overskrifter, da skibet gik på grund ud for Alaska og lavede det næststørste olieudslip i amerikansk historie.

Europæiske redere sender flest skibe til ophugning 

Den indiske højesteret har også indskærpet over for regeringen, at Basel-konventionen skal overholdes. Det er den internationale konvention for bevægelse af farligt affald over landegrænser.

EU-kommissionen er på vej med en lang række nye krav og standarder til sikkerhed og miljø, når skibe sendes til ophugning. Mange europæiske skibe ender i dag deres aktive tilværelse på primitive strande og andre steder i Asien, der er blottet for krav til miljøet og de ansattes sikkerhed, mener EU-kommissionen.

Skrotningsaktivitet er lyspunkt i branchen

EU-lande nedtoner sanktioner i nye ophugningsregler 

Analysehus: 2012 er fænomenalt rekordår for ophugning 

Exxon Valdez kan ændre indisk skrotindustri

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også