ShippingWatch

Exxon Valdez kan ændre indisk skrotindustri

Det mange gange omdøbte katastrofeskib Exxon Valdez er blevet omdrejningspunkt for en sag, der kan få store konsekvenser for ophugning af skibe i Indien. Det skriver Lloyd's List.

Foto: Stapleton

Det er over tyve år siden, at Exxon Valdez i 1989 trak overskrifter, da skibet gik på grund ud for Alaska og lavede det næststørste olieudslip i amerikansk historie. Men skibet, der efter seks omdøbninger hedder Oriental Nicety, kan nu få stor betydning for ophugning af fartøjer i Indien. Det skriver Lloyd's List.

Den indiske højesteret gav i fredags en sagsøger ret i, at Oriental Nicety ikke må sejle ind i indiske farvande, før ejeren har fjernet alle farlige stoffer fra skibet, der har været i søen siden 1986 og altså nu skal hugges op. Hvis højesterettens dom bliver opretholdt ved et retsmøde 19. juli, vil det betyde, at alle skibe, der skal ophugges i Alang i Gujarat-staten, skal foretage den samme rengøring og forberedelse af skibet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs