
Det er over tyve år siden, at Exxon Valdez i 1989 trak overskrifter, da skibet gik på grund ud for Alaska og lavede det næststørste olieudslip i amerikansk historie. Men skibet, der efter seks omdøbninger hedder Oriental Nicety, kan nu få stor betydning for ophugning af fartøjer i Indien. Det skriver Lloyd's List.
Den indiske højesteret gav i fredags en sagsøger ret i, at Oriental Nicety ikke må sejle ind i indiske farvande, før ejeren har fjernet alle farlige stoffer fra skibet, der har været i søen siden 1986 og altså nu skal hugges op. Hvis højesterettens dom bliver opretholdt ved et retsmøde 19. juli, vil det betyde, at alle skibe, der skal ophugges i Alang i Gujarat-staten, skal foretage den samme rengøring og forberedelse af skibet.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app