Ophugning: EU vil overvåge rederierne

Ophugning af utidssvarende og udslidte skibe forventes at nå nye højder allerede i 2012. Nu vil EU-kommissionen hurtigst muligt indføre en række krav til redere og overvågning af dem og ikke mindst de steder, hvor skibene hugges op. Faciliteter skal fremover godkendes af EU.
Foto: VALDEMAR JÿRGENSEN
Foto: VALDEMAR JÿRGENSEN

EU-kommissionen er på vej med en lang række nye krav og standarder til sikkerhed og miljø, når skibe sendes til ophugning. Over 1.000 skibe såsom tank- og containerskibe sendes hvert år til skrotning, og mange europæiske skibe ender i dag deres aktive tilværelse på primitive strande og andre steder i Asien, der er blottet for krav til miljøet og de ansattes sikkerhed, mener EU-kommissionen.

Farlige faciliteter

"Selv om genindvindingssektoren har forbedret forholdene, fortsætter mange under faciliteter, der er farlige og ødelæggende. Derfor fremsætter vi forslag, der skal sikre, at skibe ophugges under forhold, der respekterer såvel de ansattes helbred som miljøet. Det skal ses som et klart signal til branchen om, at den hurtigt skal forbedre forholdene og faciliteterne," sagde EUs miljøkommissær Janez Potocnik fredag i Bruxelles. EUs nye krav fremsættes i fællesskab med EUs transportkommissær Siim Kallas.

Krav til rederne

De nye regler bliver et system, der forpligter rederne og stiller krav til inspektion, certificering og autorisation for skibe, der sejler under EU-medlemsstaternes flag, og reglerne indeholder krav lige fra bygning, drift og ophugning af skibene. Det nye system bygger på en Hongkong-konvention vedtaget i 2009, og i stedet for at vente på en international ratifikation af disse regler, der kan tage flere år, vil EU-kommissionen med forslaget have strammet op på forholdene og kravene til de enkelte redere hurtigst muligt.

Udspillet fra EU-kommissionen kommer på et tidspunkt, hvor omfanget af ophugning efter alt at dømme vil nå nye højder de kommende år. Både i kraft af alt for mange skibe i verdensflåden inden for næsten alle segmenter, men også fordi mange skibe hurtigere end tidligere bliver utidssvarende på grund af de kommende internationale krav til bl.a. rensning af spildevand og udstødning fra skibe. Samtidig er nye skibe langt mere brændstofbesparende, hvilket spiller en helt afgørende rolle for rederne, der har udsigt til oliepriser på et meget højt niveau flere år frem.

Forslaget fra EU-kommissionen vil indeholde en liste over ophugnings-faciliteter, der opfylder en række krav, og rederierne vil skulle rapportere til nationale myndigheder, når de planlægger at sende et skib til ophugning. Flere af forslagene i EU-kommissionens forslag til den markante skærpelse og overvågning af rederierne går endnu længere, end de rammer, der er fastsat i Hongkong-konventionen, skriver nyhedsbrevet Hellenic Shipping News.

Europa Parlamentet og medlemslandenes ministre i EUs Ministerråd skal nu diskutere forslaget fra EU-kommissionen.

Flere yngre skibe skrottes i 2012 

BIMCO: Tørlastskibe ophugges senere 

Fayard genåbner Lindøværftets kæmpedok  

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også