Maersk-analytikere: Overraskende stort dyk i containerraterne

Alm. Brand Markets giver ikke redernes bebudede rateforhøjelser på 500-600 USD per teu i december store chancer for at komme igennem efter dagens styrtdyk i Asien-Europa raterne. Nykredit er også overrasket.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF JAKOB VESTERAGER OG OLE ANDERSEN

Det seneste styrtdyk i spotraterne - det hidtidtil største fald i år - på containerruterne mellem Asien og Europa, og som endeligt udraderer den stigning, som rederne indførte fra 1. november, er overraskende stort. Det mener flere danske shippinganalytikere.

Mærsk-analytiker Jesper Christensen, Alm. Brand Markets, giver samtidig redernes bebudede rateforhøjelser på 500-600 USD per teu fra midten af december meget ringe chancer for at komme igennem.

Raterne fortsætter styrtdykket på Asien-Europa 

"Jeg har generelt været rimelig negativ i forhold til rateforhøjelserne, men det seneste fald i spotraterne er faktisk større, end jeg havde regnet med. Men det er helt klart udtryk for et langvarigt mønster, der startede i slutningen af juni 2012. At se spotraterne falde så hurtigt tilbage igen viser, at der ingen disciplin er derude," siger Jesper Christensen, der har en forventning om, at prisen for at få fragtet en 20 fods container fra Asien til Europa vil ligge i niveauet 1200 USD ved årsskiftet.

Alm. Brand om Maersk: På et tidspunkt rammer virkeligheden aktionærerne 

"Det ser jeg umiddelbart ingen grund til at ændre på. Måske det endda er lidt for optimistisk," siger Jesper Christensen, der forventer underskud i Maersk Line, hvis ikke i alle kvartaler, så i det meste af 2013.

Overraskende hurtigt fald

Også Nykredit Markets finder ratefaldet overraskende stort.

"Det gik godt nok hurtigt. Det betyder, at ratestigningen fra 1. november er væk igen. Jeg havde forventet, at stigningen ville bringe Maersk Line i overskudsterritorium ind til februar eller marts, og jeg havde forventet en stille og rolig rate-erodering som følge af overkapacitet i forhold til efterspørgsel. Det her vidner om, at det er gået meget meget hurtigere, end hvad man havde kunne forventet, og for Maersk Line betyder det, at man er tilbage under break-even," siger Ricky Steen Rasmussen, senioraktienalytiker i Nykredit Markets, til ShippingWatch.

Antallet af oplagte containerskibe fortsætter med at stige 

Han mener dog, at det store ratefald kan give støtte til den kommende ratestigning, der skal træde i kraft 15. december.

"Det giver grobund for, at stigningen i december kommer igennem. For nu viser det her fald, at man bliver nødt til at sætte raterne op, hvis man vil have en restaurering af resultaterne. Man kan jo diskutere, om kunderne ikke ville undre sig lidt i forhold til, at raterne hæves med yderligere 600 dollar, hvis de lå i niveauet 1300/1400 dollar og gav overskud," siger Ricky Steen Rasmussen.

På trods af svingningerne i raterne på Asien-Europa, er de dog gennemsnitligt stadig på et lønsomt niveau for eksempelvis Maersk Line, fremhæver Ricky Steen Rasmussen.

"Hvis du ser fra første november til nu, er der ikke tvivl om, at raterne i første uge var rigtig lønsomme, anden uge var også lønsomme, og nu bevæger vi os så ned i noget, der ikke er lønsomt. Hvis vi får samme udvikling i december og kigger over hele perioden, ser det ud til, at vi har lønsomme rater i den periode også," siger Ricky Steen Rasmussen.

Usikkert 2013

Ratefaldet styrker hans formodning om at 2013 bliver et svært år for raterne på Asien-Europa ruten.

"Det her er klart et udtryk for, at der stadig er markant priskonkurrence i markedet. Men så længe det foregår i dette niveau, så fred være med det. Hvis vi kommer et par hundrede dollar ned, eller kommer til at se samme negative udvikling i lav-sæsonen som sidste år, vil det være ødelæggende for resultaterne generelt. Så bliver vi nødt til at se lignende udvikling i 2013 som 2012, hvor man går ud og hæver raterne fra 1. marts. Spørgsmålet er dog, om man kan blive ved med at have succes med det her," siger Ricky Steen Rasmussen.

Asien-Europa-rater faldt voldsomt igen 

Og det er alt andet end nemt at forudse, hvordan containermarkedet vil arte sig i 2013. Som eksempel fremhæver Ricky Steen Rasmussen analytikernes estimater på Maersk Lines nettoresultat for 2013.

"Spredningen i estimaterne for Maersk Line er absurd høje. Det svinger mellem et nettounderskud på 1,434 mia. dollar og et nettooverskud på 1,501 mia. i 2013. Det viser rigtig godt usikkerheden på området. Indenfor de sidste tre uger, er Maersk Line gået fra at være markant overskudsgivende på den vigtigste rute til nu at være nede i underskudsgivende territorium," siger Ricky Steen Rasmussen.

Credit Suisse bekymret over udsigterne for Maersk  

Maersk forsøger sig med nyt rateløft på Asien-Europa 

Alphaliner: Containermarkedet balancerer tidligst i 2014 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også