ShippingWatch

Asien-Europa-rater faldt voldsomt igen

Faldet kommer oven på et fald på 108 dollar på ruten ugen før, og dermed er stigningen på 417 dollar, som det lykkedes rederierne at få presset igennem op til 1. november tæt på at være sunket til bunds igen. Det viser ledende indeks.

Succesen i forbindelse med implementeringen af ratestigninger på op til 500 dollar per tyvefodscontainer per 1. november blev ganske kortvarig for containerrederierne. Det viser seneste opgørelse fra SCFI-indekset.

I ugen, der sluttede i fredags, faldt spotprisen for fragt af en tyvefodscontainer (teu) med 158 dollar til 1225 dollar på den vigtige rute mellem Asien og Europa. Faldet kommer oven på et fald på 108 dollar på ruten ugen før, og dermed er stigningen på 417 dollar, som det lykkedes rederierne at få presset igennem op til 1. november tæt på at være sunket til bunds igen.

SeaIntel: Containerrater nærmer sig bundniveau 

Samtidig faldt raterne til Middelhavet med 99 dollar til 856 dollar, mens fragt til den amerikanske vestkyst, der foregår via fyrrefodscontainere (feu), blev 86 dollar billigere per container, og raterne til den amerikanske østkyst faldt med 73 dollar per feu til 3246 dollar.

Samlet faldt SCFI-indekset, eller Shanghai Containerized Freight Index, som det rettelig hedder, med 58,68 point eller 4,9 pct. til 1134,98 i sidste uge, og tendensen ser dermed ganske kedelig ud for containerrederierne, herunder A.P. Møller - Mærsks Maersk Line.

Spotprisen på ruterne til Europa og Middelhavet vægter til sammen 30 pct. af det samlede indeks, mens ruten fra Asien til den amerikanske vestkyst vejer 20 pct. Her faldt spotraten 68 dollar eller 2,7 pct. i ugen.

Særligt ruterne mellem Asien og Europa er væsentlige for Maersk Line, hvor ruterne optager omkring 40 pct. af kapaciteten.

RITZAU FINANS

Ledende rateindeks på Asien-Europa faldet med 7,2 procent 

Asien-Europa-rate i nyt dyk 

Containermarkedet oversvømmes af store skibe  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Et hedt tankmarked får tørlast-investorer på banen, siger Maersk Tankers. Eneti sætter vindplan på hold i USA, Clipper Group i kæmpe handel, Ikea dropper container-strategi, og BW Groups Sohmen-Pao forventer grønne forsinkelser.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs