ShippingWatch

Asien-Europa-rate i nyt dyk

Spotprisen på containersejlads fra Asien til Europa er igen faldet, viser tal fra Shanghai Shipping Exchange. Det er 13. uge ud af 14, at den falder.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Den pris, containerrederierne kan tage for at fragte gods fra Asien til Europa, er fortsat i frit fald. Det viser ugens opgørelse over SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange.

Spotprisen faldt 39 dollar til 1074 dollar per tyvefodscontainer (teu) i ugen, og det er dermed 13. uge ud af de seneste 14, at spotprisen på Europa-ruten er faldet.

Særligt ruterne mellem Asien og Europa er væsentlige for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, hvor ruterne dækker over 40 pct. af kapaciteten. På det seneste har rederiet dog meldt ud, at det vil fjerne yderligere kapacitet - 12 pct. til november efter en reduktion på 9 pct. i foråret - for at forsøge at holde priserne oppe.

Andre konkurrenter har fulgt med, og rederierne snakker også om at hæve priserne fra 1. november - men det har altså ikke haft en positiv rateeffekt endnu.

Det samlede SCFI-indeks, eller Shanghai Containerized Freight Index som det rettelig hedder, faldt 2,3 pct. til 1174,8 point - femte uge i træk med dyk.

Ruterne til Europa og Middelhavet vægter til sammen 30 pct. af det samlede indeks, mens ruten fra Asien til den amerikanske vestkyst vejer 20 pct. Her faldt spotraten 82 dollar eller 3,2 pct. i ugen.

RITZAU FINANS

Containerindeks falder igen 

Mærsk-rivaler skærer i Asien-Europa-kapacitet 

Alphaliner: Maersk Lines markedsandel falder 

SeaIntel: Maersk-indgreb på Asien-Europa er ikke nok 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs