Asien-Europa-rate i nyt dyk
Den pris, containerrederierne kan tage for at fragte gods fra Asien til Europa, er fortsat i frit fald. Det viser ugens opgørelse over SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange.
Spotprisen faldt 39 dollar til 1074 dollar per tyvefodscontainer (teu) i ugen, og det er dermed 13. uge ud af de seneste 14, at spotprisen på Europa-ruten er faldet.
Særligt ruterne mellem Asien og Europa er væsentlige for A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, hvor ruterne dækker over 40 pct. af kapaciteten. På det seneste har rederiet dog meldt ud, at det vil fjerne yderligere kapacitet - 12 pct. til november efter en reduktion på 9 pct. i foråret - for at forsøge at holde priserne oppe.
Andre konkurrenter har fulgt med, og rederierne snakker også om at hæve priserne fra 1. november - men det har altså ikke haft en positiv rateeffekt endnu.
Det samlede SCFI-indeks, eller Shanghai Containerized Freight Index som det rettelig hedder, faldt 2,3 pct. til 1174,8 point - femte uge i træk med dyk.
Ruterne til Europa og Middelhavet vægter til sammen 30 pct. af det samlede indeks, mens ruten fra Asien til den amerikanske vestkyst vejer 20 pct. Her faldt spotraten 82 dollar eller 3,2 pct. i ugen.
RITZAU FINANS
Mærsk-rivaler skærer i Asien-Europa-kapacitet
Relaterede artikler:
Mærsk-rivaler skærer i Asien-Europa-kapacitet
For abonnenter