ShippingWatch

Maersk forsøger sig med nyt rateløft på Asien-Europa

Maersk Line vil fra midten af december hæve raterne på vestgående sejladser fra Fjernøsten. Det oplyser rederiet en meddelelse.

Foto: Maersk Line

Kunderne skal igen grave dybere i lommerne, hvis de fortsat vil sejle containere fra Asien til Europa med Maersk Line. Rederiet hæver den 15. december raterne på de vestgående sejladser, oplyser Maersk Line.

Prisen stiger med 550 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruten fra Fjernøsten til Nordeuropa, inklusive Rusland, Baltikum og Skandinavien. Til Middelhavet er prisstigningen på 600 dollar per teu.

Mærsk er i øvrigt ikke de første til at forsøge at hæve priserne om en måneds tid. Konkurrenterne MSC, Hapag-Lloyd og Cosco har alle meldt ud, at priserne stiger mellem 550 og 600 dollar per teu i midten af december.

Det sker efter, at en række af de største rederier forsøgte at hæve raterne på Asien-Europa-ruten med 500 dollar per teu med effekt fra 1. november.

I første omgang gav det pote, da spotraten i ugerne op til den dato steg samlet 417 dollar per teu ifølge det anerkendte SCFI-indeks. Til gengæld vendte pilen hurtigt, og de to seneste uger er raterne faldet 266 dollar.

Containerbranchen lider generelt af overkapacitet, og det har i de seneste år især givet udslag på den travle Asien-Europa-rute, hvor de allerstørste skibe sejler. Rederierne har i år blæst til fælles front mod overkapaciteten og forsøgt at forbedre balancen mellem udbud og efterspørgsel ved at sejle langsommere eller helt fjerne skibe fra ruten.

Det har til tider givet anledning til, at raterne på ruten er steget kraftigt, men stort set hver gang er rateløftene blev afløst af en gradvis erodering. Ud af de sidste 15 uger er kun de to uger op til 1. november undtagelsen fra et generelt fald i raten uge-til-uge ifølge SCFI-indekset.

RITZAU FINANS

Alphaliner: Containermarkedet balancerer tidligst i 2014 

Asien-Europa-rater faldt voldsomt igen 

Mærsk-alliance udskyder rateforhøjelse 

Maersk Line tror på ratestigning på Stillehavet 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs