Stor-investoren Wilbur Ross spøger igen i dansk shipping
Med opkøbet af Maersk Tankers' Handygas-flåde af 11 fartøjer har den amerikanske stor-investor Wilbur Ross endnu en gang en styrende hånd i dansk shipping. Han er har nemlig aktiemajoriteten i Navigator Gas, der overtager skibene.
"Navigator Gas præsenterede os med et fantastisk forretningsforslag, der støtter vores mål om at simplificere og frigive kapital til fremtidige investeringer. Navigator Gas er en erfaren og velrenommeret spiller, og jeg er overbevist om, at de vil levere den samme førsteklasses service til vores kunder, som vi har gjort," udtaler adm. direktør i Maersk Tankers, Hanne B. Sørensen, i en pressemeddelelse om frasalget.
Maersk Tankers frasælger hele Handygas-flåden
Wilbur Ross overtog i oktober måned aktiemajoriteten i Navigator Gas ved at købe aktier i selskabet, der var ejet af banken Lehmann Brothers, som mange vil huske for sin centrale rolle i finanskrisens begyndelse i efteråret 2008. Wilbur Ross ejede i forvejen en andel af rederiet, men med aktierne fra den krakkede bank-gigant kom hans andel ifølge Tradewinds op på omkring 61 pct. Budprocessen på den krakkede banks aktier blev kritiseret af en af bankens kreditorer Elliott Management Corp., og det var derfor en konkursdommer, der måtte godkende transaktionen.
Medie: Wilbur Ross overtager aktiemajoritet i LPG-rederi
Wilbur Ross var også aktiv på dansk grund, da han i midten af 1990'erne forsøgte sig som redningsmand for det gamle B&W værft i København, dog uden held.
Han har tidligere udnævnt sig selv som specialist i opkøb af konkursboer, og amerikanske Fortune har udnævnt ham til "King of Bankruptcy". Han stod bag købet af 30 produkttankskibe i 2011 gennem Diamond S Shipping, ligesom han kontrollerer det New York-noterede Scorpio Tankers, der sigter på at opbygge en ny flåde af brændstofbesparende eco-skibe i samme segment.
Kapitalfondsejet rederi kan tabe stort på OSGs deroute
Han har også investeret i Maersk Tankers store konkurrent, norske Frontline 2012 og har sagt, at kapitalfondene nu for alvor er interesserede i at investere i shipping-markedet, ligesom han også er kommet med forudsigelser om, hvornår shipping-markedet igen vil blive bedre.
Storinvestor: To smertefulde år forude i shipping
Han anslåes at kontrollere aktiver for omkring 10 mia. USD inden for banker, tekstilindustri, kul- og stålvirksomheder.
OSG kan tvinge flere tankskibsejere til nedskrivninger
Relaterede artikler:
Storinvestor: To smertefulde år forude i shipping
For abonnenter
Maersk Tankers frasælger hele Handygas-flåden
For abonnenter