ShippingWatch

Kapitalfondsejet rederi kan tabe stort på OSGs deroute

Amerikanske Diamond S Shipping betalte en høj pris for halvandet år siden for en stor flåde af produkttankere. En række af disse er lejet ud af til det konkurstruede OSG. Flere søgsmål er indledt mod OSG på vegne af investorer.

Amerikanske Diamond S Shipping kan blive en af de store finansielle tabere i efterspillet om det konkurstruede tankskibsrederi OSG, vurderer branchekilder over for ShippingWatch.

Det kun fem år gamle Diamond S Shipping købte i oktober 2011 og under opsigtsvækkende omstændigheder for industrien en stor flåde på i alt 30 MR-produkttankskibe fra rederiet Cido Shipping i Hong Kong. Selv om skibene var forholdsvis unge, vakte det undren, at Diamond S Shipping betalte ca. 1,2 mia USD for de 30 skibe svarende til en gennemsnitspris på 40 mio. USD.  I dag er nybygningspriserne på tilsvarende skibe lavere.

Årsagen til den høje pris for godt et år siden var, at det var bundet timecharter-kontrakter op på skibene, der skulle sikre et positict cashflow de første par år, mens man ventede på, at markedet skulle bedre sig. I dag er otte af disse skibe på timecharter i OSG, og derfor tyder meget på, at Diamonds forretningsmodel med Cido-skibene er under pres.

Diamond S Shipping er ledet af CEO Craig Stevenson, der i 2007 var den centrale person i rederiet OMI, da han med succes for OMIs aktionærer fik solgt rederiet til danske Torm og Teekay for ca. 1,8 mia. USD eller næsten 10 mia. kroner.

Tankrederiet OSGs deroute følges tæt af Røkke-interesser 

Også en række andre tankskibsrederier er stærkt eksponeret i forhold til OSG, og det er disse redere med skibe i OSG, der begynder at få problemer, mens krisen i OSG trods rederiets størrelse som en af verdens største tankskibsoperatører næppe får betyding for den daglige operation i markedet.

En gruppe af finansielle investorer anført af den amerikanske kapitalfondsejer Wilbur Ross har finansieret Diamond S Shipping, der har banker som Nordea og DNB i gruppen af långivere.

Uanset OSGs anmodning onsdag om konkursbeskyttelse under Chapter 11 efter flere års økonomiske problemer, vurderes det, at rederiet har tilstrækkelig med kapital til at fortsætte normal drift i mindst et år.

”OSG har vældig gode chancer for at overleve på grund af sine store kontantreserver, som ligger på et formodet niveau på 500 mio. USD og det faktum, at en stor del af selskabets gældsbelastning er sikret, hvilket højner chancerne for en succesfuld gældssanering og  at slippe ud af Chapter 11 som en mere fokuseret virksomhed. Men det er stadig umuligt at forudsige, hvordan denne meget usikre proces udvikler sig, især på dette indledende stadie, men betydelige kontante stødpuder kan gøre en stor forskel for shippingvirksomheder i sådanne usikre tider,” siger George Alexandridis, direktør for masterprogrammet Shipping and Finance på MBA-skolen Henley Business School.

Flere søgsmål mod OSG

Flere advokatfirmaer i USA har taget de første indledende skridt til retssager mod OSG og udvalgte medlemmer i selskabets ledelse og bestyrelse. Advokatfirmaet Gainey & McKenna offentliggjorde 25. oktober et gruppesøgsmål på vegne af investorer, der har købt aktier i OSG i perioden fra 4. maj 2009 til 19. oktober 2012 med påstand om, at selskabet har udsendt fejlagtige og vildledende meddelelser om selskabets forretning og drift og særligt den omstændighed, at OSG skulle have givet utilstrække oplysninger til de amerikanske skattemyndigheder.

Konsulenthus kritiserer nødlidende tankrederi 

I en børsmeddelelse for få uger siden meddelte OSG, at selskabet har en uafsluttet diskussion med myndighederne om skatteforhold vedr. OSGs internationale operationer, hvilket betyder, at der ikke nødvendigvis  kan fæstnes lid til OSGs regnskabsmæssige resultater tre år tilbage.

Den 6. november har et andet advokatfirma, Newman Ferrara, taget tilsvarende juridiske skridt mod OSG og udvalgte medlemmer at topledelsen. 

Analytiker: OSG viser tankmarkedets underliggende problemer 

Krisen i OSG tvinger tankskibsrederi til stor nedskrivning 

 

 

       


 

Mere fra ShippingWatch

Maersk dropper blockchain-platformen Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs