DFDS: Svag europæisk økonomi fire år endnu

DFDS er "mentalt forberedt på", at den økonomiske krise i Europa kan blive langvarig og måske vare helt op til tre-fire år, siger rederiets CEO, Niels Smedegaard, i et interview med ShippingWatch.

"Et nødvendigt år," kalder Niels Smedegaard, CEO i DFDS, 2012 og slår dermed yderst berheskede toner an for et år, der egentlig startede godt for rederiet, men endte med voldsom konkurrence på de to vigtige overfarter mellem Sverige og Storbritannien og på Den Engelske Kanal. Og meget bedre ser det ikke ud på de vigtige europæiske markeder for rederiet, hvis Niels Smedegaard kigger ud i fremtiden.

En sidelæns bevægelse

"Jeg tror ikke, væksten bliver meget bedre i 2013 end i år. Vi er mentalt forberedte på, at det bliver en sidelæns bevægelse de næste op til tre-fire år. De problemer, som verdensøkonomien og Europa kæmper med, er rimelig dybe og fundamentale, så vi tror ikke, at det lige bliver overstået i første halvdel af 2013."

Nordsøen trækker DFDS' resultat ned 

"Vi skal have bragt eurokrisen på afstand, vi skal have optimisme ind i husholdningerne igen, man skal se, at ejendomspriserne stabiliseres, risikoen for at miste sit job forsvinde, og folk skal begynde at bruge penge igen. Man høvler jo gæld af i alle lande på alle niveauer, og det er i og for sig en sund eksercits, men når både de offentlige myndigheder sparer, når virksomhederne holder igen og forbrugerne gør det, så ser man de her recessionslignede tendenser, som gør, at vi ikke er voldsomt optimistiske," siger Niels Smedegaard i et interview med ShippingWatch.

Recessions-tendenser

"Det er klart, når man er en virksomhed som vores, der er afhængig af den generelle økonomiske udvikling, jamen, så er de recessions-tendenser, vi ser specielt omkring Nordsøen, noget der påvirker os. Det gælder specielt England, men også Sverige og Tyskland er gået ned. Og det gælder for Holland og Belgien, som er vigtige markeder for os."

DFDS har allerede måtte nedjustere forventingerne til resultatet for 2012, og regner nu med et overskud på niveau med sidste år.

"2012 bliver sådan et mellemår for os, som viser, at den økonomiske krise absolut ikke er forbi, og derfor er der som altid fokus på omkostninger og effektivitet," forklarer Niels Smedegaard.

Fem guiding stars

Et af modtrækkende i rederiet er en fempunktsplan, der ikke mindst skal holde fast på kunderne og få flere til at vælge DFDS. Der er tale om det største enkeltstående projekt af den type nogensinde. Projektet gennemføres på basis af en omfattende undersøgelse af forventningerne til DFDS, hvor rederiet har foretaget dybdeinterviews med 50 kunder i 15 europæiske lande og spurgt mere end 3.000 kunder online om DFDS, deres konkurrenter, og hvad de hver især gør godt og skidt.

Efter at have analyseret materialet og benchmarket branchen har DFDS udviklet, hvad rederiet kalder sine fem Guiding Stars.

De fem Guiding Stars er:

  • Punktlighed. At varerne bliver leveret til tiden
  • Nemt. Det skal være nemt at gøre forretning med DFDS
  • Kommunikation. Problemer i logistikken med betydning for kunden, skal kommunikeres
  • Proaktiv. DFDS vil være proaktive med løsningsforslag til kunderne
  • Empowerment. Medarbejderne skal være i stand til at træffe de nødvendige beslutninger.

DFDS har genenmført de tre første pilotprojekter i september, og flere nye er på vej af fire måenders varighed. Hele forløbet vil strække sig frem til 2014, hvor alle enheder vil have været igennem.

50.000 i præmie

Oven i udviklngsprojektet bliver DFDS-organisationen løbende effektiviseret, således som det sker i logistikdivisionen, hvor fem forretningsområder bliver skåret ned til tre.

DFDS og svensk rival i priskrig på Nordsøen 

Optimering af bunker er et andet vigtigt område for rederiet, der rangerer sine skibe efter, hvor gode de er til at spare på brændstoffet. Det har gjort, at DFDS de seneste fem år har kunne spare på forbruget af fuel. For at motivere besætningerne på de enkelte skibe har rederiet en "bunker price", der uddeles hvert kvartal. 50.000 kr. per besætning, som det enkelte skib selv kan bestemme, hvad pejngene skal anvendes til.

"Det kan være en fest eller et nyt løbebånd i fitnessrummet eller hvad de nu vil, så den del er blevet selvkørende. Og sådan er det jo igennem hele organisationen. Vi kigger på forbedringsmuligheder løbende, det bliver aldrig anderledes, det er vi nødt til," siger Niels Smedegaard.

DFDS giver ultrakort deadline til P+S Werften

Smedegaard: Gøteborg er helt afgørende for DFDS

DFDS-chef: Vi kan lide at købe op når det går lidt skidt 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også