DFDS og svensk rival i priskrig på Nordsøen

DFDS har som markedsleder et ansvar for, at priserne fastsættes på et anstændigt og korrekt niveau, siger Dan Ericsson, adm. direktør for North Sea RoRo.

Fragtmarkedet i RoRo-trafikken mellem Gøteborg og England, som DFDS indtil januar 2012 var ene om at betjene, er nede med 10-15 procent, og priskonkurrencen er uhørt hård. Det siger Dan Ericsson, adm. direktør i det svenske rederi North Sea RoRo, til ShippingWatch.

North Sea RoRo, som det svenske speditørselskab NTEX og tidligere storkunde i DFDS ejer 19,5 procent af, sejler mellem Gøteborg og Killingholme i England og parallelt med DFDS, der sejler mellem Gøteborg og Immingham.  Den nye konkurrent på Nordsøen forventes at påvirke DFDS' regnskab for hele 2012 i væsentlig grad ifølge tidligere oplysninger fra det danske selskab.

DFDS' nye ærkerival har indsat ny ledelse  

"Vores målsætning er, at vi skal levere sorte tal på bundlinjen inden alt for lang tid. Ikke i år, men måske i 2013, og det kan blive svært under de nuværende markedsbetingelser. Når fragtmængderne falder så markant , som det er tilfældet i øjeblikket, kan vi forvente et meget stærkt pres på priserne," siger Dan Ericsson og tilføjer:

"DFDS har som markedsleder et ansvar for, at priserne fastsættes på et anstændigt og korrekt niveau. Vi har ingen ambitioner om at sænke priserne til det niveau, vi oplever nu, men det er klart, at vi er en lille organisation, som opererer med et betydeligt lavere omkostningsniveau end DFDS både på skibene og i administrationen," siger Dan Ericsson, der har en fortid som chef for den svenske organisation i DFDS Seaways i Gøteborg.

Også marketingdirektør Peter Kleberg og driftsdirektør Lennart Dahlbäck, North Sea RoRo, kommer fra DFDS.

Læs mere om DFDS på ShippingWatch - få et gratis prøveabonnement her

Ny kontrakt på skibene

North Sea RoRo sejler med to britisk-flagede skibe chartret af Foreland Shipping og med tre ugentlige afgange begge veje. Ifølge Dan Ericsson kan antallet af sejladser forøges på grund af skibenes hastighed, men det er ikke aktuelt i det nuværende marked. Skibene er chartret for 12 måneder, men kontrakten er netop blevet forlænget for 2013.

Til sammenligning har DFDS seks ugentlige afgange i begge retninger med tre skibe mellem Gøteborg og Immingham.

Et supplement til DFDS

"Vi er et supplement til markedslederen DFDS, og vi har ingen ambitioner om at opbygge et stort rederi. Initiativet til os kom fra markedet, som i flere år havde savnet et alternativ til DFDS. Det er vores berettigelse, og jeg er overbevist om, at vi er kommet for at blive og kommer til at leve godt," siger Dan Ericsson.

Ny konkurrent sikrede EU-accept af DFDS-terminal  

Speditører i NTEX fragter ca. 250 trailere ugentlig i begge retninger, mens også tyske DB Schenker, der fra starten har støttet alternativet til DFDS, leverer fragt.

"Vores filosofi er, at kunderne kan vælge DFDS, når det passer bedst, og de kan vælge os, når det passer bedst. Vi har ingen krav om, at kunderne skal køre hele deres volumen med os. Vi er tilfredse med at få en del af deres volumen. Det er det, vi tilstræber, og det er det, vi arbejder efter," fastslår Dan Ericsson

DFDS fremlægger torsdag regnskab for 3. kvartal. I sit halvårsregnskab nedjusterede rederi- og logistikselskabet forventningerne for hele året  på grund af recessionen i Storbritannien og hård konkurrence på Den Engelske Kanal.

"En gazelle der udfordrer de store elefanter"

Svensk storkurrent til DFDS polstret til kamp om Nordsøen  

DFDS fastholder kunder i Nordsøen - men det er dyrt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også