Svensk storkurrent til DFDS polstret til kamp om Nordsøen

North Sea RoRo, der koster DFDS dyrt på den tidligere så lukrative rute på Nordsøen mellem Gøteborg og England, har fået tilsagn fra sin ejerkreds om yderligere kapital, hvis det skulle blive nødvendigt. Ejerne er meget tilfredse med udviklingen, siger svensk speditionschef. 

Det svenske rederi North Sea RoRo er fuld af fortrøstning, efter at det nye selskab i januar i år tog kampen op mod DFDS på ruten mellem Gøteborg og Immingham i England. I mange år en lukrativ rute for DFDS, men tabet af en stor kundegruppe - medstifter og initiiativtager til det  nye konkurrerende rederi, speditionsselskabet NTEX - koster på bundlinien. Omkring en tredjedel af DFDS' nedgang på Nordsøen skyldes den nye konkurrent på Gøteborg-Immingham, oplyste CEO i DFDS Niels Smedegaard ondag i forlængelse af rederiets kvartalsregnskab.

Den øverste chef for NTEX , Thomas Ström, bekræfter over for ShiippingWatch, at rederiet North Sea RoRo følger det budget, man lagde ved starten af ruten, og at NTEX sammen de øvrige to investorer har besluttet at tilføre rederiet yderligere kapital, såfremt det måtte blive nødvendigt.

"Vi har fået omkring 50 kunder, og blandt dem er der en del større kunder. Så alt kører efter planen. Bestyrelsen er meget tilfreds med den udvikling, der har været frem til slutningen af april, og derfor vil man også stille yderligere kapital til rådighed, hvis det bliver nødvendigt. Lige nu er det ikke nødvendigt, men tilsagnet om yderlige kapital om nødvendigt er et udtryk for, at man tror på det her som et langsigtet projekt," siger Thomas Ström.

Han oplyser samtidig, at det hele tiden har været tanken at sprede ejerkredsen, så North Sea RoRo kan optræde helt neutralt på markedet og fungere som et selvstændigt selskab. I dag ejer NTEX 19,5 procent af rederiet, mens to andre investorer i rederiet, Volle Invest og Nordstenen, ejer henholdsvis 31 procent og 44 procent af North Sea RoRo.

DFDS' beslutning om at trække noget kapacitet ud af ruten Gøteborg-Immingham på grund af konkurrencen ser Thomas Ström yderligere som en fordel for North Sea RoRo.

Initiativtagerne bag det nye rederi har aldrig lagt skjul på, at etableringen af en færgerute skyldes uenigheder med DFDS om prissætningen. De mener, DFDS har taget 20-25 pct. højere priser mellem Sverige og England end på tilsvarende ruter andre steder i Europa. Det har DFDS afvist.

DFDS: Ny konkurrent bag 1/3 af nedgangen i Nordsø-forretning

DFDS fik underskud i første kvartal 2012 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også