ShippingWatch

Smedegaard: Gøteborg er helt afgørende for DFDS

Gøteborg som vigtigste hub i Skandinavien er helt central for DFDS, der vil forsvare positionen i havnen med store investeringer de kommende år, siger rederiets CEO til ShippingWatch.

Gøteborg Havn og hele det svenske marked er hjørnestenen for DFDS som det vigtige skandinaviske hub og udskibningshavn for det store svenske marked. Derfor vil det danske rederi holde fast i sin tilstedeværelse og et væsentligt investeringsprogram i den store havn, fortæller DFDS CEO, Niels Smedegaard, til ShippingWatch.

"Gøteborg er backbone i det, vi laver. Vi vil altid være der, og være den bedste på markedet. Sverige er meget interessant for os, fordi det har fantastiske industrier og fantastiske forretningsfolk. I forhold til både Danmark og Norge er der meget mere produktion i landet, som er vigtig for os. Det gælder kunder som Volvo eller Stora Enso. På kort, mellemlangt, og langt sigt er det uhyre attraktivt for os, og de store kunder, vi servicerer ud af Sverige og mange andre steder hen i Europa," fastslår Niels Smedegaard.

Flere investeringer

Tidligere på året kastede den svenske konkurrent North Sea RoRo, som det svenske speditørselskab NTEX og tidligere storkunde i DFDS ejer 19,5 procent af, sig ind på sejladsen mellem Gøteborg og England. Det sker på ruten Gøteborg og Killingholme parallelt med DFDS, der sejler mellem Gøteborg og Immingham. North Sea RoRo kan mærkes hos DFDS, der allerede har måtte nedjustere sine forventninger til regnskabet for hele 2012. Men i modsætning til krigen på Den Engelske Kanal med MyFerryLink, som betyder underskud på overfarten for DFDS, er Gøteborg-ruten statdig overskudgivende for DFDS. Rederiet har da heller ingen planer om at sænke sine ambitioner om investeringer i den store havn:

"Vi har allerede investeret i Älvsborg-terminalen, som vi nu ejer 65 procent af. Vi vil fortsætte med at investere mange millioner i opgradering af terminaludstyr, infrastruktur, it-systemer, effektiviseringstiltag, så vi kan gøre Göteborg til et så attraktivt hub som muligt for speditører og det svenske samfund," lyder det fra Niels Smedegaard.

 

Kampen om afgangene fra Gøteborg til England har da også betydet en mere end almindelig skarp tone mellem de to rederier. Senest har Dan Ericsson, adm. direktør i North Sea RoRo antydet, at DFDS er ved at dumpe priserne for at presse det svenske rederi ud af markedet. Det afviser Niels Smedegaard dog og henviser til, at der er klare rammer for, hvordan DFDS kan fastlægge priserne.

"Når man har en markedsposition, som vi har, som en dominerende spiller med en god og solid markedsposition, så er der regler for, hvordan man kan og må konkurrere. Vi kan ikke gå ind og underbyde en ny spiller for at slå dem ihjel. Vi kan matche deres priser, men vi kan ikke lave dramatiske tiltag," siger han, men tilføjer, at det danske rederi vil anvende de værktøjer, de kan, for at forsvare sin position.

"Når det er sagt, så er det da klart, at vi konkurrerer med dem," lyder det fra DFDS' CEO

Gøteborg ser stigende eksport ud af Europa

APM Terminals og DFDS skal løfte Gøteborg

DFDS og svensk rival i priskrig på Nordsøen

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs