ShippingWatch

Nordsøen trækker DFDS' resultat ned

Resultatet blev forbedret eller fastholdt i DFDS i de fleste forretningsområder i tredje kvartal men overskygges af stor nedgang på Nordsøen.

DFDS fik et resultat i tredje kvartal 2012 på 273 mio. kr. før skat i forhold til et overskud på 332 mio kr. i samme periode sidste år. Nedgangen i resultatet hænger især sammen med markedsudviklingen på Nordsøen, forklarer rederiet.

”Hjulene i Europas økonomier, og dermed i transportsektoren, drejede lidt langsommere i 3. kvartal. Det var forudset og indbygget i vores forventning til hele 2012, som vi derfor fastholder. Dog kommer vi nok i mål i den nedre ende af det forventede interval, da vi halvvejs gennem 4. kvartal ser en fortsat svækkelse af efterspørgslen i Nordeuropa,” siger administrerende direktør Niels Smedegaard, DFDS, om resultatet for 3. kvartal fremlagt torsdag.

Før regnskabet har analytikernes fokus været på udviklingen i DFDS' aktiviteter i Nordsøen. Af regnskabet fremgår det, at fragtmængderne i Nordsøen var 7,7 pct. lavere i tredje kvartal af 2012 sammenlignet med samme periode af 2011. Rateniveauet var dog på samme niveau som i 2011 i periode.

Analytikere: DFDS presset i Nordsøen og kanalen

"Mængderne mellem Sverige og England var lavere på grund af åbningen af en konkurrerende rute i januar, mens der i 3. kvartal blev opnået en mindre mængdefremgang mellem Sverige og Belgien," hedder det i regnskabet.

Bedre kanal-resultat

Udviklingen på den Engelske Kanal var det andet område, som analytikerne på forhånd så som interessant. Fragtmængderne i den Engelske Kanal steg markant i perioden med 56,2 pct. og antallet af passagerer forøgedes med 29,6 pct. på grund af åbningen af en ny rute mellem Dover og Calais i februar. Fragtrateniveauet var svagt stigende, og omsætningen pr. passager var højere end forventet på ruten.

Foto: DFDS
Foto: DFDS
 

Generelt har efterspørgslen dog ikke været med DFDS i tredje kvartal og har fortsat det lave mønster fra andet kvartal, siger Niels Smedegaard.

”Svækkelsen af efterspørgslen medfører overkapacitet på flere markeder og pres på indtjeningen. Derfor er forrentningen af den investerede kapital lavere end vores mål. Vi arbejder hele tiden på at øge vores konkurrenceevne ved at tilpasse omkostningerne til markedsforholdene og styrke samarbejdet med vores kunder, herunder gennem et skærpet kundefokus, der omfatter alle i virksomheden,”  siger Niels Smedegaard.

Rederiet fastholder forventningen om et driftsresultat (ebitda) for 2012 på 1,150 - 1,2 mia. kr. før særlige poster men dog i den nedre del af intervallet. Forventningen til særlige poster er forøget med engangsomkostninger op 25 mio. kr på grund af ophævelsen af to nybygningskontraker.

DFDS og svensk rival i priskrig på Nordsøen 

DFDS-konkurrent får fransk godkendelse af opkøb 

DFDS har sikret sig to store kontrakter 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs