Tankgigant styrtbløder: Hårdere ramt end Torm

Det børsnoterede amerikanske tankskibsrederi  Overseas Shipholding Group, der med en flåde på over 150 skibe er blandt verdens største, har desperat brug for kapital her og nu for at sikre rederiets overlevelse. Situationen er identisk med krisen i Torm før bankaftale.

Et af verdens største tankskibsrederier, amerikanske Overseas Shipholding Group (OSG),  bløder på børsen i New York efter permanente underskud flere år i i træk og stor gæld. Det amerikanske rederi har nu, i lighed med Torm indtil for ganske nylig, hårdt brug for en omfattende og langvarig aftale med bankerne for at overleve, mener en række analytikere, ligesom industrien gruer for effekten af et kommende salg af tonnage i et køb-og-salg marked, hvor Torm også befinder sig, og hvor salgspriserne er presset helt i bund.

Situationen for Overseas Shipholding Group betegnes af kilder i markedet, som ShippingWatch har talt med, som en næsten tro kopi af krisen i Torm, men med den væsentlig forskel, at tiden er ved at rinde ud for det amerikanske selskab, der i løbende meddelelser og indtil for ganske kort tid siden har informeret investorer og markedet om, at alt var under kontrol.

Banker kan tvinge Torm til brandudsalg 

OSG-aktien er de seneste to dage faldet med 37 procent på børsen i New York: "Det tyder på, at alvoren i situationen for OSG er begyndt at gå op for nogle investorer," siger en kilde til ShippingWatch.

Nye skibe i 2013

Allerede i august i år rapporterede Businessweek, at Overseas Shipholding Group er ved at løbe tør for kapital, og at selskabet har hårdt brug for en ny låneaftale oven i en nylig kredit på 900 mio. USD  i forbindelse med afdrag på selskabets gæld på 1,5 mia. USD samt betalinger for de nye skibe, rederiet får leveret i 2013.

Tankrederiet forsøgte tidligere i år at forbedre sin trængte økonomi og forsøgte at få en statslig lånegaranti, men det blev afvist af forbundsmyndighederne efter rapporter om, at nogle af rederiets skibe havde anløbet oliehavne i Iran inden for det seneste år.

"Selv hvis de refinansierer forskellen mellem de 1,5 mia. USD og den nye facilitet på 900 mio. USD, står selskabet tilbage uden finansiel fleksibilitet, og de skal fortsat afdrage på deres obligationsgæld. De vil få meget svært ved at finde nye finansieringskilder," sagde gældsanalytiker Roger King, CreditSights Inc til Businessweek.

Overseas Shipholding Group offentliggjorde 1. august regnskab for selskabets 2. kvartal, der viste et underskud på 55,3 mio. USD mod et tab på 37,3 mio. USD i samme kvartal af 2011. Dengang vurderede analytikere hos norske Fearnley Securities, at selskabet vil få behov for 250 til 300 mio. USD inden 13. februar 2013.

VLCCere på salgslisten

Ifølge Lloyd's List onsdag er rederiet med i alt 11 VLCCere  og to indchartrede særligt eksponeret i dette segment, der hen over sommeren oplevede et regulært kollaps i spotrater.

Tankskibe sælges til ophugningspriser 

"Vi vil muligvis se, at nogle af deres VLCCere snart dukker op på salgslisterne," siger en S&P-mægler. Andre mener ifølge avisen, at rederiet formentlig vil afsøge andre muligheder, fordi indtægter fra et salg næppe dækker den gæld, der er i skibene.

Kilder inden for skibsfinansiering mener, at OSG "er for stor til at falde", og at et kollaps for et rederi med 150 skibe i flåden vil ramme hele tankskibssektoren ubeskriveligt hårdt.

"Det er i alles interesse, at de fortsætter deres forretninger. Det er simpelthen nødvendigt. Hvis pengestrømmen stopper, vil skibsværdierne blive presset i bund, og det vil ikke være til at bære," siger en London-baseret investeringsanalytiker, der under alle omstændigheder mener, at problemerne i OSG yderligere vil svække kapitalmarkedernes tillid til tanksegmentet. 

Analytiker: Torms egenkapital fortsat under vand 

Overseas Shipholding Group har for nylig ansat en særlig rådgiver inden for restrukturering og har tilknyttet advokater, der arbejder på en restruktureringsaftale. Officielt er det fortsat den officielle holdning i rederiets topledelse med CEO Morten Arntzen (foto) i spidsen, at alt er under kontrol.

Rederiet underskrev tidligere på måneden, den 4. oktober, en ny femårig serviceaftale med Maersk Oil Qatar med skibet FSO Africa, et flyydende lager og offloading fartøj, som OSG ejer sammen med Euronav N.V.

Fearnley: OSG bryder vilkår for Danmarks Skibskredit-lån 

DNB: Her er vinderne og taberne i shipping 

Meldgaard: Torm fik den bedst mulige aftale 

Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også