ShippingWatch

Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg

Det kommende salg af en del af Broström fra Maersk Tankers kan blive begyndelsen på flere frasalg af for eksempel Singapore-delen af selskabet, siger CEO i Maersk Tankers Hanne B. Sørensen til ShippingWatch.

Foto: Maersk Tankers

I dag fortæller CEO i Maersk Tankers Hanne B. Sørensen til ShippingWatch, at Maersk Tankers vil sælge "small"-delen af det tidligere svenske rederi Broström fra. Og frasalget kan blive til flere, fortæller Hanne B. Sørensen.

"Tankmarkedet har altid været meget opportunistisk drevet. Det er meget almindeligt, at man køber og sælger løbende, og det overvejer vi også," siger Hanne B. Sørensen til ShippingWatch og fortsætter:

"Vi har for eksempel fået en henvendelse om vores forretning i Singapore, hvor en køber er interesseret. Det er ikke en proces, der er så langt som den aktuelle med Broström, men det er noget, vi ser på."

Maersk Tankers frasælger en del af Broström 

Ønsker konsolidering

Formålet med frasalgene er en del af Maersk Tankers strategi om at gøre selskabet mere rentabelt. Maersk Tankers har kørt med underskud i flere år, og selvom CEO i A.P. Moller-Maersk Nils Smedegaard har udtalt, at han har "stor tålmodighed" med Maersk Tankers, skal forretningen skæres til, lyder det fra Hanne B. Sørensen.

"Vores mål er at gøre Maersk Tankers til et mere velkonsolideret selskab og en sundere forretning. Jo mere lean, vi kan gøre forretningen, og jo bedre service vi kan give, både i gode og dårlige tider, jo bedre kan vi klare os i både de gode og de dårligere tider. Det er en af grundene til, vi har valgt at flytte en del af Broström."

Det er "small"-delen af Broström med de mindste tanskibe, som bliver solgt fra Maersk Tankers. Broström-frasalget svarer til en andel på 1,7 pct. af Maersk Tankers samlede investerede kapital og drejer sig om de mindste skibe, der sejler i Nordvest Europa.

Small-segmentet er bare en del af det overordnede tanksegment, der generelt har haft problemer i flere år.

"Det er svært at sige, hvornår der kommer en bedring i markedet. Der er nogle segmenter, som har det meget svært. LPG tjener vi penge på, men det varierer meget og er svært at forudsige udviklingen for fra segment til segment," siger Hanne B. Sørensen, der tilføjer, at man ikke behøver at åbne et shippingmedie for at vide, at VLCC-segmentet er underdrejet.

Nova Tankers

Maersk Tankers er leder af poolen Nova Tankers for VLCC-skibe.

"Den er etableret, og den går efter hensigten. Det er en god ting, at vi er kommet med i den," siger Hanne B. Sørensen.

I slutningen af august kom det frem, at Maersk Tankers skal udskilles som et selvstændigt aktieselskab i Maersk-koncernen. Udskillelsen træder i kraft fra 1. november.Selskabet har ikke klaret sig synderligt godt i første halvår af 2012. I andet kvartal fik Maersk Tankers et underskud på ni mio. dollar mod 24 mio. dollar i samme periode af 2011. Det er stadig overskuddet af tonnage i markedet, der plager forretningsbetingelserne, var konklusionen efter andet kvartal.

Maersk Tankers udskilt som et aktieselskab 

Bag ved tallene ligger, at der fortsat er overskud af kapacitet i produktsegmenterne, og at efterspørgslen var svag i USA og Asien. Især var den amerikanske import af benzin langt under niveauet i 2011, forklarer Maersk i halvårsregnskabet. Råoliesegmentet klarede sig derimod godt på grund af en høj efterspørgsel, men raterne faldt i slutningen af kvartalet.

Maersk Tankers vil flytte Broström til København 

Nils Smedegaard har "stor tålmodighed" med Maersk Tankers

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs