Meldgaard: Torm fik den bedst mulige aftale

"Vi har fået den bedst mulige aftale for rederiet," siger Torms CEO, Jacob Meldgaard, til ShippingWatch. Han er parat til at rationalisere organisationen, hvis det er påkrævet.
Foto: Mik Eskestad
Foto: Mik Eskestad

Torms CEO, Jacob Meldgaard, kalder den restruktureringsaftale, som rederiet har offentliggjort tirsdag morgen, for den bedste, der kunne opnås betingelserne taget i betragtning.

"Alternativet til at indgå en aftale, havde vi ikke ønsket, for det havde været en accord. Derfor er det den bedste aftale, vi kunne opnå. Vi har fået en god restruktureringspakke med banker og ejere, hvor vi bl.a. kan trække næsten 300 mio. USD på omkostningssiden, hvilket er væsentligt i forhold til at have en solid platform i et presset marked. Vi har været specielt presset af time charter aftaler, der var indgået på et meget højt niveau for år tilbage og en situation, hvor hele vores gæld forfaldt med dags varsel," siger Jacob Meldgaard.

Ifølge aftalen vil de besparelser, der er gennemført og den restruktureringsaftale, der er indgået, samlet set give Torm et positivt cash flow. Banker og kreditinstitutioner er gået med til at forlænge den eksisterende bankgæld på 1,8 mia.  USD til udgangen af 2016. Samtidig sikres Torm en arbejdskapital på 100 mio. USD.

Billigere tonnage

Som led i aftalen har ejerne af indchartret tonnage accepteret, at time charter kontrakterne enten ændres permanent, og at fragtraterne tilpasses til markedsniveau eller giver mulighed for at afslutte kontrakterne og tilbagelevere skibene. Det er disse ændringer, som Torm vurderer vil have en positiv nominel market-to-market besparelse for selskabet på ca. 270 mio USD. Et mindre antal ejere af indchartret tonnage indgår ikke i restruktureringen. Som led i aftalen vil Torm tilbagelevere 22 skibe til ejerne af den indchartrede tonnage tidligere end aftalt i de oprindelige kontrakter.

Aftalen betyder, at tankdivisionen reducerer de forventede gennemsnitlige time charter omkostninger for første kvartal 2013 fra USD/dag 18.848 til USD/dag 12.141 svarende til -36%. Tørlastdivisionen vil i samme periode reducere de gennemsnitlige time charter omkostninger fra USD/dag 16.286 til USD/dag 13.755 svarende til -16%.

"Der er tale om en væsentlig reduktion i omkostninger og dermed en væsentlig forbedring i vores cash-flow," påpeger Jacob Meldgaard.

Han erkender, at udsigten til et minus på mellem 350-380 mio. USD før skat for 2012 er stort, men at det generelle marked fortsat er presset, og at det er et vilkår, der gælder for alle.

Ændret organisation?

"Det vi kan konstatere er vigtigt for virksomheder i shipping lige nu, er at have et tilstrækkeligt kapitalberedskab, så man kan stå imod, uanset hvilke resultater, man laver, og det er det, vi har fået. Det her er tilstrækkeligt for os til at at kunne fokusere på det væsentlige: kvaliteten, kunder og omkostninger, og det glæder vi os til, for vi har en tilstrækkelig periode til at gøre det med aftalen," forklarer Meldgaard.

Han tilføjer, at banker, leverandører og kunder har vist opbakning til rederiet gennem den turbulente tid, hvor fremtiden for Torm ellers har været højst usikker. "Alle har støttet op, ellers havde vi ikke fået en aftale. Deres loyalitet har været imponerende.

Om Torm skal have den samme organisation, eller om der skal ske tilpasninger, vil fremtiden vise, påpeger Meldgaard.

"Det er klart, at vi tilpasser rederiet internt til den virkelighed, vi har omkring os. Hvis der skal ske ændringer, vil vi gøre det," lyder det.

Analytiker: Torms egenkapital fortsat under vand

Torm forventer at tabe op mod 380 mio. USD i 2012

Rederiforeningen: Dansk shipping har godt af et stærkt Torm

Torm indgår endelig aftale med bankerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også