ShippingWatch

Torm indgår endelig aftale med bankerne

Torm indgår restruktureringsaftale med dets banker og ejerne af den indchartrede tonnage. "Det har taget lang tid at nå hertil og har påført selskabet meget store omkostninger, men Torm kan nu fortsætte den daglige drift selv," siger bestyrelsesformand N. E. Nielsen.

Torm har indgået en restruktureringsaftale med dets banker og ejerne af den indchartrede tonnage. Det oplyser selskabet i en meddelelse til Københavns Fondsbørs tirsdag.

"Restruktureringsaftalen sikrer Torm en betydelig forlængelse af selskabets bankgæld, ny likviditet og besparelser fra den restrukturerede flåde af indchartrede skibe. Dette gør det muligt for Torm at opnå et positivt cash flow selv med de nuværende fragtrater. Selskabet har nu tid til at få sikret den fremtidige, langsigtede kapitalstruktur. Det har taget ekstraordinært lang tid at nå hertil og har påført selskabet meget store omkostninger, men Torm kan nu fortsætte den daglige drift selv i et fortsat vanskeligt marked," udtaler bestyrelsesformand N. E. Nielsen.

Foto: Niels Hougaard
Foto: Niels Hougaard
 

"Jeg er særdeles tilfreds med den indgåede aftale. Det har været en lang proces, men jeg er meget glad for den støtte, vi har fået fra vores mangeårige time charter partnere og bankerne. Torms organisation ser nu frem til atter at kunne fokusere udelukkende på kunderne og den daglige drift," udtaler CEO Jacob Meldgaard.

Væsentligste forhold i restruktureringen:

• Nuværende aktionærer bevarer en ejerandel på 10,0 pct., mod tidligere meddelt 7,5  pct.

• Ny arbejdskapitalfacilitet på USD 100 mio. indtil 30. september 2014.

• Hele den eksisterende bankgæld på USD 1,8 mia. er forlænget indtil 31. december 2016 med nye ensartede covenants og vilkår, og den er inddelt i tre.

• Henstand med afdrag på hele bankgælden indtil 30. september 2014 og reducerede afdrag frem til 31. december 2016.

• Renter betales alene på den eksisterende gæld, såfremt TORM har tilstrækkelig likviditet. Dette gælder indtil 30. juni 2014, og der er mulighed for forlængelse indtil 30. september 2014.

• Rentemarginalen på hele den eksisterende bankgæld vil i gennemsnit blive ca. 240 basispunkter.

• Market-to-market besparelser vurderet til ca. USD 270 mio. fra ændrede time charter kontrakter.

• Torm forventer at have positivt cash flow selv med de nuværende fragtrater.

• Torm forventer at den tekniske gennemførelse af aftalen inden for cirka fire uger under forudsætning af opfyldelse af sædvanlige closing-betingelser.

• Torm forventer et tab før skat på USD 350-380 mio. for regnskabsåret 2012 ekskl. de regnskabsmæssige konsekvenser af en gennemførelse af restruktureringen, yderligere skibssalg, samt eventuelle nedskrivninger.

Torm vil skære ti procent af fuel-forbrug  

Torm er blevet filippinsk storspiller med skibsofficerer  

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs