Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
Dom mod den tidligere OW Bunker-direktør Lars Møller. Lodseriet Danpilot advaret om politianmeldelse og bødestraf. Flere afskibere langede ud efter rederiernes nye bunkertillæg. Her er sidste uges vigtigste overskrifter på ShippingWatch.
Lars Møller, tidligere CEO for OW Bunkers datterselskab Dynamic Oil Trading, blev onsdag idømt 1,5 års fængsel i sagen om en løbsk kredit til en samhandelspartner i Singapore.
Overtrædelser af lodsers hviletid og manglende overblik over hviletid og arbejdstid fik i foråret Søfartsstyrelsen til at advare statsejede Danpilot og andre lodserier om alvorlige konsekvenser. Det viste en korrespondance, ShippingWatch har fået aktindsigt i.
Bjørn Vang Jensen, vice president for global logistics hos Electrolux. Foto: Privat/Twitter | Foto: Privat/Twitter
Det nye brændstoftillæg fra flere af verdens største containerrederier har skabt røre blandt afskiberne, der står til at skulle betale det nye tillæg. Hos en af verdens største afskibere Electrolux lagde Bjørn Vang, vice president for Global Logistics, ikke skjul på sin utilfredshed over det nye tiltag. Amerikanske Cargill var også kritiske.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.