ShippingWatch

Spillet om den nye bunkerregning spidser til

Rederiernes nye brændstofgebyr vidner ifølge analytikere om panik og bundlinjer under pres. Et forhandlingsspil mellem redere og kunder er i gang, mens afskibernes globale organisation trækker tråde til omdiskuteret praksis.

Foto: /ritzau/AP/Scott Varley

Meget tyder på, at der venter et slagsmål mellem verdens største containerrederier og deres kunder. Med det nye nødgebyr for bunker fra i første omgang Maersk Line, CMA CGM og MSC, hvor flere ventes at følge trop, har rederierne skabt røre blandt afskiberne verden over, der langt fra er tilfredse med den ekstraregning, der lægges op til fra juni og juli måned.

Hos afskibernes globale organisation, Global Shippers Forum, lægger man kraftig afstand til nødgebyrerne. Generalsekretær Chris Welsh kalder det for et tydeligt forsøg på at få kunderne til at betale et gebyr, der ikke er til forhandling.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs