Her er sidste uges vigtigste overskrifter på ShippingWatch
Med et opkøb af tre skibe mener Clipper Group-CEO Peter Norborg, at rederiet er "ovre det værste," sagde han til ShippingWatch. Læs også om optimistiske drilling-analytikere og shipping-investor Peter Jein, der netop har gjort et nyt skibskøb.
Clipper Bulk har købt tre tørlastskibe, hvor J. Lauritzen af flere nævnes som sælgeren. I et efterfølgende interview med ShippingWatch fortalte topchef Peter Norborg, at rederiets restrukturering er ved at være på plads, og at man nu kan kigge fremad igen.
Milliardtab i drilling afskrækker ikke analytikere
Foto: Russell Cheyne/Reuters/Ritzau Scanpix | Foto: Russell Cheyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Der er penge at hente hos verdens største rigselskaber, selvom både resultater og aktiekurser har været under pres i 2019, mener flere analytikere. Det er kun et spørgsmål om tid, før det vender, uddyber riganalytiker Janne Kvernland, Nordea Markets, over for ShippingWatch.
Peter Jein står bag tørlastselskaberne Navision og Baltnav, som han i dag er formand for. Foto: Mathias Svold | Foto: Mathias Svold
I et interview med ShippingWatch løftede shippinginvestoren Peter Jein sløret for sin forretning, hvor finanskrisen på især to centralte punkter har fået ham til at sadle om i shipping. Interviewet kommer efter, at Peter Jein netop er gået med som investor i Carsten Mortensens nye fond Dee4 Capital, ligesom han lige før sommeren selv var ude at købe et skib, der er det fjerde siden 2016.
Shipping er stadig centrum i storpolitisk konflikt
Iran frigav i denne uge syv besætningsmedlemmer fra skibet Stena Impero. Foto: Wana News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix | Foto: Wana News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.