ShippingWatch

Norborg efter skibskøb: "Clipper Group er ovre det værste"

Clippers restrukturering er ved at være på plads, og rederiet kan nu kigge fremad igen. Det siger topchef Peter Norborg til ShippingWatch efter købet af tre skibe fra J. Lauritzen i samarbejde med en amerikansk kapitalfond.

Foto: PR / Clipper

Købet af tre handysize-skibe på hver 32.000 dwt er et tegn på, at den gennemgribende restrukturering, som Clipper Group måtte igennem før sommerferien, er ved at være tilendebragt, og at rederiet så småt er på vej tilbage i rollen som aktiv skibsejer igen.

Skibene, der ifølge markedskilder er solgt af J. Lauritzen, kommer til at indgå i et ejer-partnerskab med en kapitalfond.

Og det er en model, Clippers CEO, Peter Norborg, godt kan forestille kommer til at gentage sig for rederiet.

Som en del af vores strategi inden for tørlast er det naturligt, at vi også er skibsejere

Peter Norborg, CEO, Clipper Group

"Som en del af vores strategi inden for tørlast er det naturligt, at vi også er skibsejere. De skibe, vi har købt, fungerer samtidig rigtig godt i vores portefølje," siger han i en kommentar til ShippingWatch.

De tre nyerhvervelser er nemlig søsterskibe til fire lignede skibe, som Clipper købte fra Norden tilbage i 2016.

Aftalen med den amerikanske kapitalfond betyder, at fonden ejer en del af skibene, og Clipper den resterende del.

Hvor meget, der er tale om for hver af parterne, vil Norborg ikke kommentere, ligesom han heller ikke ønsker at kommentere ShippingWatchs oplysninger om, at der er tale om den New York-baserede fond Fortress Investment Group.

Hellere 20 pct af 20 skibe

Men modellen om "dele-skibe" er ikke noget, der skræmmer ham, for som han siger, "hellere have 20 pct af 20 skibe end 100 pct af fire skibe. Partnerskaber, både omkring laster og skibe har altid været en del af Clipper’s dna, og sådan vil det også være i fremtiden."

Købet af de tre skibe sker ikke lang tid efter, at Clipper meldte en større restrukturering ud, der bl.a. betød afskedigelser af knap en tredjedel af selskabets ansatte på land, herunder også i laget af ledere og mellemledere.

Samtidig har strategien i længere tid gået ud på at sælge ejet tonnage fra, og derfor medgiver Peter Norborg, at købet af de tre skibe sker på et tidspunkt, hvor rederiet "er gennem det værste" og begynder at kigge fremad igen.

Hverken Clipper eller J. Lauritzen har ønsket at bekræfte, at det er J. Lauritzen, der har solgt skibene fra.

Det var især nedturen på tørlastmarkedet i begyndelsen af 2019, der overbeviste Peter Norborg - og ejerfamilien Jensen - om, at der var behov for drastiske skridt i maj i år.

"Udviklingen i første kvartal gjorde udslaget. Det triggede noget evident, så vi var nødt til at handle og finde en størrelse, hvor vi kan være komfortable fremover, altså en forretning, der kan fungere på et lavere niveau. På den her måde føler vi os mere solide," sagde Norborg til ShippingWatch.

Skepsis blandt konkurrenterne

Lige nu ser det væsentligt bedre ud på tørlastmarkedet, hvor Baltic Dry indekset i går krydsede 2500 og dermed lagde sig på det højeste niveau siden 2010.

Blandt de øvrige danske rederier er der dog en vis skepsis over, hvorvidt stigningen i indekset signalerer en decideret vending i markedet og om der kan være tale om et længere og vedvarende højt niveau.

Hos Ultrabulk glæder CEO Per Lange sig over udviklingen, men han er samtidig forbeholden over for varigheden.

"Det nuværende marked er definitivt et sundhedstegn, men vi må ikke glemme, at det i vid udstrækning er drevet af laster, der ikke blev flyttet i første halvår. Så hvor vi i begyndelsen af året så ”destocking” er vi nu hjulpet af ”restocking,” lød det tidligere i dag fra Ultrabulks CEO Per Lange.

Og Nordens tørlastchef Christian Vinther Christensen tilføjede:

"Det er da gode takter, som finder sted på et tidspunkt, hvor Kina har den laveste vækst i 27 år. Men jeg tror, det skyldes, at landet forbereder sig på en længere handelskrig, så der er i høj grad tale om opbygning af lagre, som påvirker importen af soja, kul og jernmalm."

Clipper køber tre tørlastskibe

Begyndelsen af 2019 afgjorde Clipper Bulks fremtid

Clipper massefyrer i omfattende restrukturering

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere