Peter Jeins forretninger er formet af årtiers værste krise

I tre årtier har Peter Jein været en af de mest aktive investorer i det danske shippingmiljø. Nu er han tilbage i flere projekter, blandt andet Carsten Mortensens nye og profilerede fond. I et sjældent interview løfter Peter Jein sløret for sin forretning og om læren fra finanskrisen, der på to centrale punkter har fået ham til at sadle om i shipping.

59-årige Peter Jein startede som shippingelev i 1982. I dag står han bag flere tørlastselskaber som Navision og Baltnav. Foto: Mathias Svold

Han er ukendt i den brede offentlighed, men i shipping er Peter Jein et særdeles kendt navn.

I knap 30 år har Peter Alexis Georg Jein, som er hans fulde navn, været blandt de mest aktive investorer og iværksættere i det danske shippingmiljø. Men samtidig også en af de mere diskrete.

Siden han i 1991 købte sig ind i ejerkredsen i den første virksomhed, er det blevet fulgt op med flere sats på shipping og i særdeleshed tørlast. I dag står den 59-årige Peter Jein bag kendte selskaber som Navision og Baltnav, mens han igennem to år sad i bestyrelsen hos det børsnoterede Erria. Og shipping har lagt fundamentet for, at Peter Jein i dag har opbygget en formue på et trecifret million-beløb i sit private holdingselskab.

Netværket og trådene i shipping stopper dog ikke her. For Jein har sammen med en bred vifte af investorer, bl.a. tidligere Maersk-topchef Nils Smedegaard, netop placeret en del af sin formue i den forhenværende BW Group- og Norden-topchef Carsten Mortensens investeringsfond Dee4 Capital. Ligesom at Jein på egen hånd selv har købt og solgt skibe i de seneste år.

Peter Jein giver sjældent interviews, faktisk findes der kun ganske få af slagsen, men han har alligevel indvilliget i at fortælle ShippingWatch om den forretning, han har opbygget, og hvordan kriserne i shipping undervejs har gjort ondt og haft indvirkning på lysten til at satse alt på shipping.

Peter Jeins historie i shipping er nemlig også fortællingen om en mand, der er rundet af storhedstiden i tørlastindustrien op igennem nullerne. Og ikke mindst kollapset i slutningen af 2008, der trak tæppet væk under industrien og også Peter Jeins Navision.

"Vi var 100 pct. eksponeret mod shipping og røg ind i finanskrisen med alle sejl sat og kom ud stående. Men det ramte os relativt hårdt på trods af, at vi troede, at vi havde hedget vores trading risiko, så tabte vi stadig penge, mange penge," fortæller Peter Jein, da ShippingWatch møder ham på Navisions kontor på Strandvejen i Hellerup, hvor en række store shippingselskaber som Norden og J. Lauritzen ligger lige rundt om hjørnet.

Kollaps

For godt ti år siden var Peter Jeins kalender fyldt til randen, da han henover 2008 og starten af 2009 rejste rundt for at redde livsværket Navision.

Op igennem nullerne havde selskaber som Navision, hvis levebrød baserer sig på at booke laster og leje skibe ind, ellers haft gyldne tider. Men finanskrisens indtog i 2008 trak på få måneder verden ud i en dyb krise, som spredte sig til shipping. Her oplevede operatørerne pludselig at stå tilbage med kontrakter og modparter, der ikke leverede, fortæller Peter Jein i dag. Og der skulle kæmpes en indædt kamp for at komme af med forpligtelser, der nu gav uoverskuelige tab.

doc76yiclkzmmtsv6h7cxe.jpg
Peter Jein tog en måned fri i foråret 2009, efter at Navision ifølge ham var "ude på den anden side." Foto: Mathias Svold

Situationen var også tilspidset i Navision, og den varede helt frem til foråret 2009, hvor Peter Jein så endelig kunne ånde lettet op. Selskabet var med hans egne ord "ude på den anden side".

"Jeg tog en måned mere eller mindre fri for at reflektere over situationen, hvor jeg sad og kiggede lidt ind i en væg og ikke lavede noget overhovedet. Ikke fordi at jeg havde stress, det var bare en hård oplevelse. Der tror jeg, at det kom til mig," siger Peter Jein og fortsætter:

"Jeg kunne på det tidspunkt ikke forestille mig at lave noget andet end shipping, for det var super sjovt, spændende og fyldte mit liv. Men den oplevelse gjorde nok, at jeg tænkte for mig selv, at jeg også burde lave noget andet end shipping."

Fylder en tredjedel i dag

I nullerne var Peter Jein selv en aktiv del af ledelsen af Navision på et tidspunkt, hvor shipping udgjorde hele hans professionelle liv. Men begge dele har ændret sig siden.

Ser man bare på Navision, så agerer selskabets kontor i Hellerup kun én af flere adresser for de forskellige selskaber og industrier, som han er involveret i nu. Og som endda også har spredt sig ud over landets grænser.

Og det er der en væsentlig årsag til. Shipping udgør nemlig ikke længere hele rækken af investeringer, men kun en tredjedel af den samlede balance.

Sidste kvartal af 2008 og første kvartal af 2009 var virkelig alvorligt, og det har nok sat sig et eller andet sted.

Peter Jein om krisen i shipping

Den første ikke shipping-relaterede investering kom i 2010, hvor Peter Jein gik sammen med en række investorer om at købe et savværk i Estland. I dag ejer han desuden ejendomme og industri i både Danmark og Estland, mens han sidste år købte sig ind i det danske selskab Frankly Juice.

"Vi skalerede lidt ned på vores shippingaktiviteter og investerede i andre industrier for at sprede risikoen. Vi købte et ejendomsselskab, købte savværket og ejendomme i Estland. Vi gjorde mange ting," siger Peter Jein.

Noget kendetegnende bruger han konsekvent betegnelsen "vi", når han taler om sine investeringer. Det dækker over, hvad Peter Jein betegner som en lille sluttet kreds af personer, der igennem årene har hjulpet ham med forretningerne og som fungerer som CFO's for hans private investeringsselskab Intertrade Holding.

Fra 2006 til 2015 var det Jakob Sode, indtil Lars Brammer tog over.

Del af tørlast-boom

Karrieren i shipping begyndte helt tilbage i 1982, hvor Peter Jein startede som elev i mæglerfirmaet P. Meyendorff og Co, der er "long gone", som han selv formulerer det i dag. Efter flere stop undervejs købte han sig i 1991 ind i ejerkredsen i den første virksomhed, mæglerfirmaet Baltimar.

Derfra skulle der gå ti år, før lysten til at starte et operatørselskab blev større end at være mægler. Det resulterede i, at Peter Jein i 2001 etablerede Navision sammen med fire finansielle partnere, som han ikke ønsker at nævne navne på i dag. I 2007 blev de alle købt ud, og Peter Jein stod som majoritetsejer af Navision frem til 2013.

Selve tidspunktet for etableringen af Navision skulle vise sig at være særdeles gunstigt, da tørlast op igennem nullerne oplevede en reel storhedstid.

"Der startede Kina jo med at importere, og så boomede markedet derfra. Det var bare heldigt for os," siger Peter Jein.

Det vigtige pejlemærke, baltic dry-indekset, steg i disse år til niveauer, der ikke var set før, og som kan virke helt ufattelige i dag.

Indekset lå i perioder på den anden side af 10.000 points. Og på det tidspunkt kunne der laves store marginer på selv de helt små handler og korte sejladser.

Til sammenligning ligger indekset i dag i 2.499 points efter en stigende trend over sommeren.

Opturen i nullerne varede ind i 2008, hvor ringene fra finanskrisen spredte sig til shipping. Det betød, fortæller Peter Jein, at bankerne mistede tilliden til hinanden og ikke længere ville genåbne såkaldte remburser, der er afgørende for internationale handler.

Med andre ord betød det, at bankerne ikke længere ville stille garantien og sikre betaling i handler, hvor køber og sælger af laster ikke kender hinanden. Det betød, at sælgere af laster nu skulle finde købere, der kunne betale kontant. Og det fik en afgørende betydning, da alt stoppede op.

Derfra gik det stærkt. Markedet kollapsede på kort tid, og redere såvel som operatører så nu ind i uoverskuelige tab og kontrakter, der skulle findes hurtige løsninger for.

"Sidste kvartal af 2008 og første kvartal af 2009 var virkelig alvorligt, og det har nok sat sig et eller andet sted, for det kom som en overraskelse for os. Der skulle vi virkelig ud i strakt arm for at redde butikken, kan man godt sige. Men det lykkedes," siger Peter Jein i dag.

Han vil ikke gå i detaljer med, hvad Navision præcist gjorde for at dæmme op for tabsgivende kontrakter, der var indgået på tidspunkter, hvor markedet så markant anderledes ud.

"Man betalte kontant up front for at eliminere forpligtelser, man forlængede aftaler, man tænkte kreativt. Det var, hvad man gjorde. Det var almindelig forhandling. Og så handlede det overordnet om at sikre, at man kom ud på den anden side med navn og helbred i behold, og det gjorde vi."

Fra at Navision fik overskud på 19,8 og 23,1 mio. dollar før skat i henholdsvis 2007 og 2008, blev de næste år tabsgivende. I 2009 blev det til et underskud på 10,5 mio. dollar og i 2010 et minus på 2,4 mio. dollar.

Først i 2011 blev det igen til sorte tal med et plus på 312.000 dollar.

Ude af den daglige drift

Dengang var Peter Jein selv en aktiv del af ledelsen af Navision, som han undervejs både har været formand og adm. direktør for.

Sidstnævnte var tilfældet i 2010, hvor han tog over som adm. direktør fra Erik Svanberg, der fra 2007 havde bestredet den post, og som altså udgjorde ledelsen sammen med Jein under finanskrisen.

I dag har han taget et skridt tilbage fra driften hos både Navision og Baltnav, hvor han dog stadig er formand begge steder. Og han er heller ikke længere majoritetsejer af Navision.

"I årene 2010-2012 følte jeg mig lidt udbrændt i forhold til at sidde ved bordet og lave dag-til-dag forretning. Jeg havde på en eller anden måde mistet gejsten," siger Peter Jein.

"Jeg havde gjort det hele mit liv og arbejdet rigtig meget, synes jeg selv. Og jeg havde lyst til at lave andre ting end shipping, men det tog al min tid, så jeg kunne ikke lave andre ting. Det var enten eller."

I Navision gav Peter Jein ledelsesansvaret videre i 2013, hvor Mads Martedal Poulsen og Jesper Rosenlund tog over. De er fortsat partnere og ejer til sammen majoriteten af Navision.

Hos Baltnav stoppede Jein som adm. direktør i foråret 2015. I dag er det de tidligere Torm- og J. Lauritzen-folk Michael Bonderup, Anders Johannsen, Rasmus Takechi-Hansen og Martin Sato, der har det daglige ansvar for selskabet, som Jein stiftede sammen med Stephane Frappat i 2011. Frappat trådte ud af Baltnavs bestyrelse i 2015.

"Jeg blander mig ikke i den daglige drift, og det passer mig fint, for ellers kan jeg ikke gøre det, jeg gør," siger Peter Jein, der inden for shipping nu bruger størstedelen af sin tid på at følge køb- og salgsmarkedet for skibe.

doc76yicsli8i1c9vge54s.jpg
Peter Jeins private holdingselskab Intertrade Holding fik senest et overskud på 35,7 mio. før skat i 2018. Foto: Mathias Svold

Det kan ved første øjekast være en uoverskuelig opgave at få et overblik over Peter Jeins samlede forretning i dag.

Investeringerne er samlet under Intertrade Holding, som Jein ejer 100 pct. af. Her fremgik i seneste årsregnskab 31 datterselskaber, heriblandt investeringsselskabet Continental Shipping, der tæller Peter Jeins ejerskaber i shipping, og som altså omfatter Baltnav og Navision.

For Intertrade blev det senest til et overskud på 35,7 mio. kr. i 2018 mod 58 mio. kr. året før. Egenkapitalen stod ved udgangen af 2018 på 330,4 mio. kr.

"Vi er en spredt virksomhed, og det er gået meget godt. Det kan man ikke sige så meget til, så det kommer sikkert til at fortsætte på samme måde," siger Peter Jein om udviklingen sidste år.

Han er komfortabel med shippings nuværende andel af den samlede forretning, han driver.

"Både operatørvirksomhed og ejerskab af skibe for den sags skyld er mest interessant, hvis markedet bevæger sig. Og så er det klart, at man skal ligge på den rigtige side af bevægelsen, men lykkes det flere gange, end det mislykkes, går det nok," siger Peter Jein og fortsætter:

"Vi er ganske få, der sidder på toppen af koncernen, men jeg er velsignet med exceptionelt gode partnere og folk til at drive porteføljen af selskaber i det daglige. Så jeg er meget tilfreds, som tingene er."