Nu kan skibet selv bede om maling
![Foto: Hempel](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3006302.ece/ALTERNATES/schema-16_9/_MG_3884.jpg)
For at hjælpe redere på vej med "anti-fouling" har malingproducenten AkzoNobel, der lever af at sælge blandt andet skibsmaling, lavet et digitalt produkt, der kan gøre opmærksom på, at et skib skal have bundmaling.
"Det er et værdifuldt redskab, der gør os i stand til at anbefale den optimale kontrol af bundmalingsspecifikationer, hvilket dermed hjælper os til at opnå store besparelser for kunderne," siger Conrad Keijser, der er Executive Committee medlem hos Akzo Nobel.
Systemet fungerer ved at samle oplysninger fra skibets identifikationssystem AIS og sammenholde dem med en database over 64 store hav-økosystemer og de risici, der er for fouling i de områder.
Systemet har fået sin første kunde i et olieselskab.
Ny tilslutning til bæredygtig shipping