Hempel: Jotun smartere end os til markedsføring

Hempels CEO erkender over for ShippingWatch, at konkurrenterne, og især norske Jotun, har taget markedsandele pga. bedre markedsføring. Det vil Hempel ændre nu.

Hempels franske CEO, Pierre-Yves Jullien mener, at den snart 100 årige danske malingsproducent er bagud på point til konkurrenterne i disciplinen "markedsføring".

Markedet for skibsmaling består reelt af fem store internationale aktører med Hempel, Jotun og IP (under Akzo, red.) i spidsen. Men inden for de seneste år har norske Jotun taget markedsandele, sandsynligvis mest fra IP, men alligevel til stor fortrydelse for Hempel.

Op på niveau

”Vores konkurrenter, og måske i særlig grad Jotun, har været dygtige til at overbevise kunderne om, at deres løsninger er de bedste. Vi mener i sagens natur, at vi har markedets bedste produkter. Men lige meget hjælper det, hvis vi ikke er gode nok til at få det fortalt. Så derfor skal vi som minimum op på samme niveau,” siger Pierre-Yves Jullien til ShippingWatch.

For fem år siden havde Hempel og Jotun nogenlunde samme volumen, men herefter spurtede Jotun fra Hempel. Jotun er lidt større inden for det maritime og husmaling og lidt mindre inden for industrimaling. Jotun er frem for alt stærke i Norge og har været meget aktive i Mellemøsten og Kina.

Ud af starthullerne

Pierre-Yves Julliens vil bl.a. gerne have Hempel lidt hurtigere ud af starthullerne, fordi det er nødvendigt i et voldsomt konkurrerende marked løbende at kunne lancere nye produkter. Han mener bl.a., at Hempel skal blive bedre til at tage chancer i markedet.

”Vi har en kultur, der på den ene side har givet os et ry for at være solide og til at regne med, men på den anden side måske også har gjort, at vi har holdt os lidt for meget tilbage på nogle områder. Selv om Hempel snart fylder 100 år, er vi dog langt fra en støvet virksomhed. Det vidner vores globale vækststrategi og ambitiøse mål også om,” siger Jullien og fortsætter:

”Inden for udvikling af maritime produkter handler det meget om hastighed mht. produktnyheder. Fasen fra udvikling til lancering af nye produkter skal derfor optimeres. Vi skal arbejde smartere. Vi har succes med Hempasil X3-produkterne. Det er et rigtig godt produkt, hvor vi har den ledende teknologi i markedet, men vi har ikke endnu til fulde udnyttet potentialet af dette produkt. Man kan lige så godt være ærlig og sige, at det skal vi blive bedre. Og det bliver vi.”

Mere tid med kunderne

Ud over at blive hurtigere på den interne bane handler det også om at blive dygtigere til at overbevise kunderne om, at de for det første bør bruge ressourcer på at vedligeholde deres skibe eller borerigge, og at de dernæst skal vælge Hempels produkter og ikke konkurrenternes.

Det skal bl.a. ske ved at medarbejderne i Hempels ti udviklingsafdelinger skal bruge mere tid sammen med kunderne, så man sikrer sig, at produktet rammer plet, den dag det præsenteres for markedet.

Hempel fastholder ambitiøs 2015-vision 

 

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også