Monjasa har fået hård konkurrence i Skagen Havn

Konkurrencen om at levere brændstof ud for Skagen er blevet hårdere. Derfor har Monjasa ikke længere et fast bunkerskib tilknyttet selskabets olieterminal i Skagen Havn. Både Monjasas direktør og havnedirektøren forventer dog, at skibet vender tilbage.
Skaw Provider er et af de skibe, som har været tilknyttet olieterminalen i Skagen Havn. | Foto: Monjasa
Skaw Provider er et af de skibe, som har været tilknyttet olieterminalen i Skagen Havn. | Foto: Monjasa

Monjasas nybyggede olieterminal i Skagen Havn følger indtil videre de mål, som både bunkerselskabet og havnen har sat op for samarbejdet.

Øget konkurrence betyder imidlertid, at Monjasa ikke længere har et fast bunkerskib i Skagen, som sejler ud til forbipasserende fartøjer for at tanke dem med brændstof fra terminalen.

I slutningen af sidste år rykkede konkurrenten Nordic Marine Oil ind i området, og det betyder, at fire leverandører nu kæmper om de tusindvis af skibe, som hvert år sejler forbi havnen.

For godt en måned siden flyttede Monjasa derfor sit skib i Skagen til England, hvor der i øjeblikket er mere at lave. Det er dog planen på sigt igen at have et fast skib i den nordjyske havn, fortæller Group COO Svend Stenberg Mølholt.

"Overordnet set har vi været ganske tilfredse med terminalen i Skagen Havn," siger han til ShippingWatch.

"Men vi har set, at konkurrencen er blevet ret intensiv med flere bunkerskibe, end der har været nogensinde før i området. Derfor har vi besluttet, at skibet  lige nu gør mere gavn i England, hvor vi har en eksklusiv kontrakt med myndighederne om leveringer ved Tongue Anchorage ud for London," siger han.

Havnedirektør håber på fast skib

Monjasa underskrev lejekontrakten med Skagen Havn i 2013. Driften af tankanlægget startede for knap halvandet år siden i november 2015.

Det har fra starten været meningen, at der skulle tilknyttes et fast skib til terminalen. Men den øgede konkurrence fra Nordic Marine Oil, Stena Oil og Topoil betyder altså nu, at skibene må sejle helt ind til kajen, hvis de vil benytte sig af Monjasas terminal.

Adm. direktør i Skagen Havn, Willy B. Hansen, håber dog på, at det snart vil være muligt igen at tanke skibe, som sejler forbi havnen.

"Vi er tilfredse med den måde, som terminalen er blevet drevet på indtil videre. Vi regner selvfølgelig med, at der kommer et nyt skib. Du betaler vel ikke leje for en terminal for ikke at bruge den. Så det forventer vi da, at der gør," siger han til ShippingWatch.

Del af en større flåde

Monjasa afviser at gætte på, hvornår det igen vil give mening at have et fast bunkerskib tilknyttet Skagen Havn.

Selskabet betragter terminalen som en del af et større forretningsområde, som strækker sig fra Riga over Skagen til Portland Port i England. Her har man en flåde på cirka fem skibe, som bevæger sig derhen, hvor markedet er bedst.

"Jeg kan ikke sige præcis, hvornår vi igen får et fast skib i Skagen. Det afhænger helt af efterspørgslen, men vi håber da, at det sker snart. Hvis efterspørgslen fortsætter med at vokse i England, så kan det også være, at vi skal have et ekstra skib ind," siger Svend Stenberg Mølholt, der understreger, at kontraktkunder fortsat vil blive betjent via indchartret tonnage.

"Men vi har sådan set hele tiden tænkt det skib, vi havde deroppe, som en del af det katalog, vi udbyder på vores strait offering i Vesteuropa. Der er ikke så mange ændringer i vores strategi på det her punkt. Der er bare lidt mindre aktivitet for os i Skagen lige nu, men det går godt for forretningen på den samlede strækning," siger han.

Ifølge en analyse, som Skagen Havn lagde ud på sin hjemmeside sidste år, så er det målet at levere 300.000 tons olie fra terminalen om året. Det lykkedes at nå over det mål i terminalens første år, oplyser Monjasa.

Monjasa åbner for bunkerlevering ud for London

Monjasa i aftale med Skagen om stort tankanlæg

Stor fremgang i Skagen Havn op til ny udvidelse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også