Monjasa har fået hård konkurrence i Skagen Havn
![Skaw Provider er et af de skibe, som har været tilknyttet olieterminalen i Skagen Havn. | Foto: Monjasa](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9483610.ece/ALTERNATES/schema-16_9/skawprovider.jpg)
Monjasas nybyggede olieterminal i Skagen Havn følger indtil videre de mål, som både bunkerselskabet og havnen har sat op for samarbejdet.
Øget konkurrence betyder imidlertid, at Monjasa ikke længere har et fast bunkerskib i Skagen, som sejler ud til forbipasserende fartøjer for at tanke dem med brændstof fra terminalen.
For godt en måned siden flyttede Monjasa derfor sit skib i Skagen til England, hvor der i øjeblikket er mere at lave. Det er dog planen på sigt igen at have et fast skib i den nordjyske havn, fortæller Group COO Svend Stenberg Mølholt.
"Overordnet set har vi været ganske tilfredse med terminalen i Skagen Havn," siger han til ShippingWatch.
"Men vi har set, at konkurrencen er blevet ret intensiv med flere bunkerskibe, end der har været nogensinde før i området. Derfor har vi besluttet, at skibet lige nu gør mere gavn i England, hvor vi har en eksklusiv kontrakt med myndighederne om leveringer ved Tongue Anchorage ud for London," siger han.
Havnedirektør håber på fast skib
Monjasa underskrev lejekontrakten med Skagen Havn i 2013. Driften af tankanlægget startede for knap halvandet år siden i november 2015.
Det har fra starten været meningen, at der skulle tilknyttes et fast skib til terminalen. Men den øgede konkurrence fra Nordic Marine Oil, Stena Oil og Topoil betyder altså nu, at skibene må sejle helt ind til kajen, hvis de vil benytte sig af Monjasas terminal.
Adm. direktør i Skagen Havn, Willy B. Hansen, håber dog på, at det snart vil være muligt igen at tanke skibe, som sejler forbi havnen.
"Vi er tilfredse med den måde, som terminalen er blevet drevet på indtil videre. Vi regner selvfølgelig med, at der kommer et nyt skib. Du betaler vel ikke leje for en terminal for ikke at bruge den. Så det forventer vi da, at der gør," siger han til ShippingWatch.
Del af en større flåde
Monjasa afviser at gætte på, hvornår det igen vil give mening at have et fast bunkerskib tilknyttet Skagen Havn.
Selskabet betragter terminalen som en del af et større forretningsområde, som strækker sig fra Riga over Skagen til Portland Port i England. Her har man en flåde på cirka fem skibe, som bevæger sig derhen, hvor markedet er bedst.
"Men vi har sådan set hele tiden tænkt det skib, vi havde deroppe, som en del af det katalog, vi udbyder på vores strait offering i Vesteuropa. Der er ikke så mange ændringer i vores strategi på det her punkt. Der er bare lidt mindre aktivitet for os i Skagen lige nu, men det går godt for forretningen på den samlede strækning," siger han.
Ifølge en analyse, som Skagen Havn lagde ud på sin hjemmeside sidste år, så er det målet at levere 300.000 tons olie fra terminalen om året. Det lykkedes at nå over det mål i terminalens første år, oplyser Monjasa.
Monjasa åbner for bunkerlevering ud for London