Panalpina vinder andele på luft- og søfragt

Den schweiziske transportkoncern Panalpina, der er konkurrent til DSV, realiserede i første kvartal en bedre indtjening end ventet.
AF RITZAU FINANS

Schweiziske Panalpina realiserede i første kvartal en bedre indtjening end ventet. Driftsresultatet, EBITDA, steg med 9 mio. sfr. til 39,1 mio. sfr., hvor der ifølge Bloomberg News var ventet et resultat på 34,3 mio. sfr. blandt analytikerne.

"Panalpina fortsatte med at vinde markedsandele i luft- og søfragt i første kvartal 2014," fremgår der af regnskabet.

I perioden steg selskabets volumen inden for begge de områder med 6 pct. Overordnet faldt selskabets omsætning dog en smule til 1596,5 mio. sfr. fra 1601,6 mio. sfr. i samme periode sidste år.

DSV: Obligationssalg går ikke til krigskasse 

Selskabets nettoresultat blev forbedret til 17,8 mio. sfr. fra 14,3 mio. sfr. Panalpina fastholder forventningerne om en vækst i luftfragtsmarkedet på 2-3 pct. og en stigning i søfragtmarkedet på 4-5 pct.

"Inden for søfragt vokser Panalpina pænt, men som man også så i regnskabet fra Küehne & Nagel, så havde det trods volumenfremgangen tilbagegang på EBIT-niveau. Det er lidt bekymrende i forhold til DSV, at vi nu fra to store logistikselskaber og freight forwarders har set, at de på trods af pæn fremgang i deres søfragtsforretninger faktisk har tilbagegang på EBIT. Det er naturligvis noget, som jeg vil være ekstremt opmærksom på i morgen i DSV-regnskabet," siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Ritzau Finans:

"Hvis vi ser den samme tendens i regnskabet hos DSV, at det bliver sværere at få vekslet volumenfremgang til indteningsfremgang, så er der nogen i markedet, som er for optimistiske i forhold til DSVs indtjeningsmuligheder," siger analytikeren.

Svaghed på Asien-Europa

Panalpina peger også på, at der har været en vis svaghed på Asien-Europa inden for søfragt, og det er et af de områder, hvor DSV har meget aktivitet. I forvejen har DSV de seneste kvartaler oplevet et pres på sin vejtransportdivision, Road, hvor priserne har været under pres og indtjeningsudviklingen sløj.

"Vi har set crashet i DSV's Road-division på indtjeningssiden, fordi DSV simpelthen ikke længere kan sende det prispres, der er i markedet, videre til vognmændene. De kører næsten for lud og koldt vand, og dem kan man næsten ikke presse mere. Hvis det er sådan, at vi skal til at se, at det bliver sværere at levere stærk indtjening og indtjeningsfremgang i søfragt oven i det, vi i forvejen ser i Road, så kan man godt gå nogle kvartaler i møde, som ikke bliver helt så gode som det, mange nok regnede med," siger Jacob Pedersen.

DSV afleverer sit regnskab for første kvartal onsdag.

Panalpina ud af fjerde kvartal med underskud

Jens Bjørn Andersen: Søfragt er steget med 8 pct 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også