DSV: Obligationssalg går ikke til krigskasse

"Vi er ikke ved at opbygge en større krigskasse," siger finansdirektør Jens Lund fra DSV om salg af obligationer for 1,5 mia. kroner, der skal erstatte bankgæld.
Foto: DSV
Foto: DSV
AF RITZAU FINANS

DSV solgte tirsdag obligationer for 1,5 mia. kr. Investorer, der havde håbet på, at det betyder yderligere værdiskabende opkøb, kan godt skrue ned for optimismen. Pengene skal erstatte bankgæld og sørge for, at DSV's funding er bredt funderet, fortæller finansdirektør Jens H. Lund til Ritzau Finans.

Transportgiganten har udstedt for samlet 1,5 mia. kr. obligationer. Udstedelsen består af obligationer for 750 mio. kr. til en rente på 3,5 pct. og for 750 mio. kr. til en rente på 3-måneders CIBOR plus 185 basispoint.

"Det, vi gør, er egentlig bare at lægge noget af vores bankgæld om til obligationsgæld. Så det er ikke, fordi vi er ved at opbygge en større krigskasse," siger Jens Lund til Ritzau Finans.

"Markedet for virksomhedsobligationer er meget attraktivt lige nu og med vores succesfulde udstedelse sidste år, så vi ingen grund til ikke at lave en til. Så der er ikke mere i det end det."

Med udstedelsen af de to trancher har DSV tre obligationer, der kan handles, for i alt 2,5 mia. kr. Derudover har DSV tidligere gennemført en privat udstedelse, så selskabet nu har en samlet obligationsgæld på omkring 3,25 mia. kr. ud af den samlede gæld på omtrent 6 mia. kr.

Konservativ tilgang

De nye obligationer har en løbetid på otte år, mens tranchen på 1 mia. kr. udstedt i 2013 har en løbetid på syv år. Dermed er der udløb for 1 mia. kr. i 2020 og for 1,5 mia. kr. i 2022. Specielt den lange løbetid er Jens Lund godt tilfreds med.

"Hvis vi kan få en så lang løbetid på obligationerne, og det også er attraktivt for investorerne, så er det jo godt for begge parter. Og der var stor interesse for obligationerne, så investorerne må jo også have været tilfredse, siger Jens Lund.

Netop investorernes ønsker vægter højt for Jens Lund. Det var også årsagen til, at halvdelen af udstedelsen sker til en fleksibel rente bundet op på Cibor. Det fjerner kursrisikoen for investorerne. DSV selv bryder sig heller ikke om risiko, og derfor vil Jens Lund sikre sig mod svingende renter.

"Hvis vi vil have en længere rente, så kan vi tage et renteswap og bytte den korte rente for en lang. Vores finanspolitik tilsiger, at vi ikke må ligge med en stor eksponering over for rentestigninger, så vi løser det ved renteswaps. Her kommer vi nok til at lave det sådan, at vi sikrer os en fast rente i fire år, og så kan vi altid forlænge senere. Vi har en relativt konservativ tilgang til det," siger Jens Lund.

Marginalt øgede finansposter

Finansdirektøren fortæller, at obligationsgælden er til en højere rente, end hvad DSV for nuværende kan finansiere sig til via bankerne. Dermed vil konverteringen betyde marginalt forøgede finansposter i de kommende regnskaber fra transportkoncernen. I 2013 stod finansposter koncernen i 298 mio. kr.

Den udgift bliver dog opvejet af den større sikkerhed og den lange løbetid for obligationerne. Derudover kan chancen for større udstedelser til den nuværende rente hurtigt forpasse sig.

"Vi oplevede en stor efterspørgsel, og markedet kører godt lige nu. Det fik os til at beslutte os for at lægge lidt mere af vores bankfinansiering om. I dette finansmarked ved man aldrig, om der om tre måneder er sket noget, der gør, at muligheden for sådan noget her er lukket i to år. Selvom vi laver det samme, når vi kommer ind på kontoret, og solen stadig står op i øst og går ned i vest," afslutter Jens Lund.

DSV: Flere globale kunder skal sikre markedsandele 

Kuehne + Nagel løfter indtjeningen 

Panalpina ud af fjerde kvartal med underskud 

DSV-konkurrent gik fra rødt til sort i fjerde kvartal 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også