Jens Bjørn Andersen: Søfragt er steget med 8 pct

Det er frem for alt en stigning på otte procent inden for søfragt under DSV's Air & Sea division, der ligger bag transportkoncernens kvartalsresultat, siger DSV's CEO, Jens Bjørn Andersen, til ShippingWatch.

En af verdens største transport- og logistikkoncerner, danske DSV, har mærket en spirrende optimisme i økonomien, ikke mindst den europæiske, der har resulteret i det bedste kvartalsresultat nogensinde.

Det er frem for alt en betydelig styrkelse af den store Air and Sea division, der har forbedret regnskabstallene for koncernen herunder især søfragt, som ifølge DSV's CEO Jens Bjørn Andersen, er gået frem med hele otte procent i tredje kvartal 2013.

"Omsætningen inden for søfragt er steget med otte procent i kvartalet, og vi har taget markedsandele," siger Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch.

I løbet af 2013 er udviklingen i det helt taget gået i den rigtige retning. Hvor de to første kvartaler var dårligere end 2012, var tredje kvartal en spids bedre, og forventningen for det sidste kvartal er, at det vil gå endnu bedre, så koncernen kan fastholde sit estimerede resultatet for hele 2013. Det er også et konstant fokus på at effektivisere og forbedre indtjeningen, der ligger bag fremgangen.

Det går bedre

"Udviklingen går i den rigtige retning. Især efter sommeren i år har vi kunnet mærke, at det økonomisk går lidt bedre rundt omkring. Bla. fik september en positiv afslutning. Vi er meget fokuserede på optimering af processer, som også har haft en positiv effekt på indtjeningen. Vi er 22.000 medarbejdere, så vi arbejder hele tiden med, hvordan vi kan strømline virksomheden. Bl.a. har vi etableret et stort internationalt servicecenter i Polen," siger Jens Bjørn Andersen.

DSV er ikke det eneste selskab, der mener at have taget markedsandele. Også Panalpina oplyste for nylig, at det havde taget marked fra konkurrenterne. Og Jens Bjørn Andersen vurderer da også, at de store selskaber stille og roligt overtager kunder fra de små og mellemstore, der har sværere ved at opnå de konkurrencefordele, mastodonterne kan trumfe igennem, f.eks. over for de store rederier.

Ekspansionen er da også langt et overstået kapitel for DSV, selvom der i alt fald de næste par år vil være fokus på at overtage de mindre og mellemstore, og ikke indtil videre er appetit på en af kæmperne.

Ivrige efter opkøb

"Vi er lige så ivrige efter at købe op som hidtil. Begrænsningen er alene at finde emner, der er til salg. De skal matche os selv, forstået på den måde at de skal være asset light, der skal ikke være tale om et rederi, der ejer tonnage, en virksomhed, der ejer 5000 lastbiler. Vi vil gerne finde noget uden for Europa, det kunne være Asien, USA eller Sydamerika. Men det kan også være en europæisk virksomhed, der har afdelinger og netværk i de regioner," siger Jens Bjørn Andersen.

Driftsresultatet i DSV var på 691 mio. kr., det samme som tredje kvartal 2012. Set på de små marginaler, er der dog tale om en en beskeden forbedring. Omsætningen steg til 11,5 mia. kr. fra 11,3 mia. kr.

DSV afslutter aktietilbagekøbsprogram

Panalpina vinder markedsandele i sø og luft

De store logistikselskaber tjener mens rederne taber

Øget svensk fokus i Dachser-strategi 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også