Blue Water Shipping vil fordoble omsætningen

Væksten ligger i Skandinavien og uden for Europa for den hurtigt voksende transport- og logistikkoncern Blue Water, fortæller Kim Hedegaard Sørensen efter de første 100 dage i chefstolen til ShippingWatch.
AF OLE ANDERSEN

Fra det i øvrigt ordinære kontor på den vestlige side af Blue Water Shippings hovedsæde i glas og masser af lys og højt til loftet i Danmarks store offshore-by Esbjerg har Kim Hedegaard Sørensen en storslået udsigt ved kanten af kajen til et havnebasin og videre ud over Nordsøen. Herfra henter Blue Water Shipping i dag en stor del af sin stærkt voksende omsætning og indtægter som logistikoperatør for kunder i den voksende olie-, gas- og havvindmølleindustri.

I de kommende år får Kim Hedegaard Sørensen med sin 17-årige baggrund og skoling fra forretningsenheder i A.P. Møller – Mærsk, Maersk Line og logistikselskabet Damco, brug for at kigge endnu længere væk end Vesterhavet, når han skal spejde ud over Blue Water Shippings fremtidige vækstmarkeder. De ligger i særlig grad på den anden side af hovedsædet, mod øst, i Asien. Det er på de fjernøstlige markeder, Kim Hedegaard Sørensens måske vigtigste opgave ligger, når Blue Water Shipping om tre til fem år og ifølge selskabets egne ambitiøse mål skal vokse til det dobbelte i størrelse i forhold til omsætning og indtjening.

Blue Water Shipping åbner tredje kontor i Frankrig 

Ikke fordi alle de andre er der, ikke fordi statistikker og analytikere tilsiger, at man skal være til stede i Asien, men alene fordi Blue Water Shippings eksisterende og nye kunder kræver, man er der. Samtidig planlægger koncernen at vokse næsten eksplosivt i Skandinavien inden for generel cargo.

Vækst uden for Europa

"Vi skal i endnu kraftigere grad blive langt mere internationale, end vi er i dag. Det betyder, at vi i vores fire kerneområder, olie og energi, vind, cruise logistics og køletransporter, kommer til at vokse, og den vækst kommer til at ske uden for Europa. Vi ved alle, at vækstraterne i Asien er høje, og vi er allerede godt til stede i Asien, men denne tilstedeværelse skal være meget kraftigere i fremtiden, end den er i dag, for at kunne servicere bl.a. vores oliekunder. Vi har et stærkt setup i Singapore, hvor vi for ikke så længe siden har vundet en meget stor kontrakt for Keppel Offshore & Marine. En virksomhed, vi har et 15 år langt forhold til på allerhøjeste niveau, der som meget andet i den her virksomhed er grundlagt af Kurt Skov selv gennem hans egne relationer. Vi skal ikke vokse ud af Singapore, der er vores epicenter for at vokse mange steder i Asien. Det kan være, vi skal styrke vores kontor i Malaysia, vi skal helt sikkert styrke vores kontor i Kina, og måske skal vi styrke vores kontor i Indonesien, hvor vi ikke har noget lige nu,” siger Kim Hedegaard Sørensen.

Best in town globalt

Siden Kurt Skov etablerede et lille kontor i Esbjerg Lufthavn i 1973 med tre medarbejdere og med en ambition om at skabe et godt lokalt speditions- og shippingfirma for den lokale kundekreds, er Blue Water Shipping vokset til i dag at omfatte over 1.000 ansatte inden for snart sagt alle typer transportløsninger med 57 repræsentationer i 26 lande.

Da udnævnelsen af den 46-årige Kim Hedegaard Sørensen blev offentliggjort i slutningen af september 2012 efter en kort periode som chef for Industrial Shipping-divisionen i svenske Transatlantic, bemærkede Kurt Skov, at strategien engang var at blive den bedste i byen, men at strategien i Blue Water Shipping grundlæggende ikke er ændret i dag.

"Vores strategi har ikke ændret sig. Nu vil vi bare være best in town globalt," sagde Kurt  Skov, der som bestyrelsesformand nu koncentrerer sig om netop den strategiske forretningsudvikling og pleje af kunder og netværk.

For Kim Hedegaard Sørensen var hans personlige valg let efter mange og lange samtaler med Kurt Skov, selv om han kun nåede at være i svenske Transatlantic nogle få måneder fra april 2012, inden han, ægtefælle og to børn rykkede til Esbjerg.

"Hvis du er i logistikbranchen i Danmark, er der ikke mange job, der kan matche det her. Men jeg er samtidig meget ydmyg, for de fleste er nok klar over, hvor store sko jeg skal udfylde. Så den store udfordring er at kunne fylde Kurts sko ud, samtidig med at jeg fastholder min egen integritet og virksomhedens meget stærke værdier. Det bliver ikke nødvendigvis nogen nem opgave, men det har Kurt og jeg talt meget om i denne proces," sagde Kim Hedegaard Sørensen dengang i et interview med ShippingWatch få dage efter den officielle udnævnelse.

Kraftig organisk vækst

Nu skal han gennemføre den strategi og forretningsudvikling, som ikke mindst Kurt Skov ser for sig.

"Om fem år vil man se, at vores udenlandske repræsentationer fylder meget mere, end de gør i dag. Til den tid vil man også se, at Blue Water Shipping fra at være en ren dansk virksomhed med afdelinger i udlandet, som nogle vil sige, til at være en udpræget international virksomhed. Esbjerg er centrum for alt det, vi laver i kraft af virksomhedens historie og vores kompetencer her, men det betyder ikke, at al vores vækst vil ske i Danmark og i vores nærområder. Væksten vil ske ude på de store markeder. Med den fart, vi har på nu, og de kompetencer og muligheder vi har, er det svært at se, at Blue Water Shipping ikke er dobbelt så stor om fem år i forhold til i dag. Det kræver en vækst på godt 15 procent om året, så det vil være en meget kraftig organisk vækst, vi skal igennem. Men det kan vi gøre i kraft af vores specialfokus og den omstændighed, at vi i dag er ved at have en tyngde i forhold til de rigtig store kunder," siger Kim Hedegaard Sørensen og understreger, at koncernens marked bliver større år efter år, og at Blue Water Shipping de seneste år har fået en finansiel tyngde, der gør, at "vi kan være lidt hårdere, når vi investerer ude":

"Inden for generel cargo er Blue Water ved at være der, hvor vi skal være i topfem i Danmark, og vi kan matche de helt store. Samme position inden for generel cargo skal vi opnå om fem år i hele Skandinavien, så vores hjemmemarked vokser fra fem mio. til 30 mio. Det vil kræve meget af vores organisation. Vi vil gå ind i Sverige, Norge og Finland med samme nærhedsprincip som i Danmark. Det vil sige, at man vil se et kort over Skandinavien, der plettes voldsomt til af Blue Water-kontorer."

Kim Hedegaard Sørensen har fra starten, både før og efter sin tiltrædelse, præciseret, at han ikke er kommet for at revolutionere virksomheden, selv om han ved ganske meget om, hvad det vil sige at gennemføre reformer i stor skala, da han var en del af det hold i Maersk Line, der i 2007 udviklede forretningsstrategien Stream Line, som bl.a. førte til afskedigelser af omkring 3.000 medarbejdere i verdens største containerrederi.

Det kan være okay at begå fejl

I dag taler Kim Hedegaard Sørensen meget om, hvorfor Blue Water Shipping ikke har tænkt sig at bevæge sig ind i samme strategiske tilgang, som mange og større transport- og  logistikselskaber følger.

"Mange vælger at køre på den samme motorvej, hvor det gælder om at blive størst, vinde markedsandele og centralisere deres kontorer. Ofte med mange ansatte ét sted. Centraliseringer og færre kontorer betyder typisk, at beslutningskraften flyttes hen til de steder, der er blevet store, og det vil sige længere og længere væk fra kunden. Vi kender alle den situation, hvor man ringer op og får valget mellem at taste fra et til 7, mens man venter. Det kan være fint, hvis man har et totalt standardiseret vareflow. Vi etablerer kontorer tæt på kunden, og vi mener faktisk, det er okay, at medarbejdere ind imellem begår fejl ude på kontorerne. Det er selvfølgelig utilgiveligt over for kunden, men har man ikke lov til at lave fejl, kan man heller ikke træffe nogen beslutninger. Vores folk på de enkelte kontorer træffer beslutningerne. Ind imellem går det jo galt, og vi kan tabe lidt penge. Men gevinsten ved decentraliseringen er langt større," siger Kim Hedegaard Sørensen.

Og han kan lide at bruge betegnelsen delikatesser om de fire specialiserede  forretningsenheder, Blue Water Shipping er vokset så kraftigt på. Nemlig olie, vind, cruise logistics og køletransporter. I sidstnævnte enhed og med Kim Hedegaard Sørensens ord et ekstremt kundefokuseret område, hvor Blue Water Shipping har opbygget særlige kompetencer gennem årene.

I dag kontrollerer selskabet over 50.000 kølecontainere om året i en forretning, som udviklede sig gradvist gennem samarbejde med bl.a. det tidligere Lauritzen Reefer og med Arla som en af nøglekunderne med transporter af fetaost til Iran og andre steder i Mellemøsten:

"På Nordatlanten, Færøerne, Island og Grønland har vi i dag den position blandt markedslederne i topfem, som vi går efter at få i hele Skandinavien. Rederierne i dag er generelt meget kede af at give noget kølelast videre, men vi har i dag en rigtig god position og et rigtig godt samarbejde. Uden at nævne navne er vi i dag platinkunder hos flere af de store rederier."

De menneskelige værdier

Med Blue Water Shippings ambitioner om at vokse til det dobbelte i løbet af de kommende fem år, skal virksomheden ud at hente omkring 1.000 nye medarbejdere.

"Ser du alene på generel cargo, taler vi om et kæmpe spring, når vi skal vokse så meget i Skandinavien. I Danmark har denne division omkring 500 ansatte. Vi når ikke samme størrelse på fem år i resten af Skandinavien, men vi vil formentlig være tæt på 1.000 ansatte i Skandinavien om fem år. Vi vil nå en helt anden skala, end vi har i dag. Det vil kræve en forholdsvis stor investering og stor tålmodighed, men du vil se en helt anden Blue Water-forretning om 3-5 år, også inden for general cargo."

Med ansættelse af netto 300 nye medarbejdere om året, samtidig med at ansatte også stopper, svarer det til, at der hver eneste arbejdsdag skal ansættes 1,5 nye medarbejdere de næste fem år. 

"Det kræver en lille smule anderledes tilgang, end den vi har haft hidtil. Derfor er en virksomheds værdier vigtige. Og netop de menneskelige værdier i Blue Water Shipping er en af grundene til, at jeg selv er her. De fleste spørger jo sig selv, om den pågældende virksomhed er en, man gerne selv vil være i. Men der er ingen tvivl om, at vi skal være villige til at bruge endnu flere ressourcer på at tiltrække de bedste. Erfaringerne hos os viser, at når vi har ansat folk, så bliver de her. Derfor er det en udfordring for os, og vi skal blive bedre til at tiltrække de bedste. Og Blue Water Shipping har det, der skal til. Jeg ved, vi har et godt brand i branchen. For nogle måneder siden fik vi 500 ansøgninger, og af dem fik 35 et job hos os. Dejligt. Men næste år skal vi gerne have 1.000 ansøgninger, hvor vi vil ansætte de bedste 40. Det vil kræve meget af vores HR-organisation at komme ud at tale med alle de mennesker, men vi skal have cremen af ungdommen, der kan flytte så meget i en organisation, og som ud over at medbringe nyt blod og nye ideer kan give et stort positivt pres nedefra, når du har begavede unge på 20 år, der vil frem i verden," siger Kim Hedegaard Sørensen.

Blue Water Shipping åbner tredje kontor i Frankrig

Blue Water Shipping får stor rig-ordre

Blue Water Shipping styrker position på Femernbæltet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også