Organisation: Barsk år forude for forsikringsselskaber

Mindre handel på havene betyder mindre gods at forsikre. Forsikringsselskaberne bliver ramt af den globale økonomiske krise, skriver International Union of Marine Insurance.
Foto: John Hansen
Foto: John Hansen

Kravene i kølvandet på Costa Concordias forlis er nogle af de største i skibsforsikringsselskabernes historie, men det er ikke den type krav, men derimod den nedtursagtige økonomiske udvikling, som vil være det hårdeste for forsikringsselskaberne i fremtiden. Det gør 2013 til et hårdt år, skriver International Union of Marine Insurance.

Organisationen fremhæver, at marineforsikring eller skibsforsikring er det område af forsikringsbranchen, der hænger tættest sammen med den globale verdenshandel og derfor er mest påvirkelig over for ændringer i handlen.

"Den globale handel siges at være faldet med 15 pct. og med lavere last, færre fartøjer og færre sejladser reducerer det omfanget af risici, der kræver forsikringsdækning," skriver International Union of Marine Insurance.

Forretningsgrundlaget er altså kraftigt reduceret for forsikringsselskaberne, og det gør det svært for dem at navigere i fremtidens forsikringsfarvand.

"Forsikringsselskaberne står over for modstridende synspunkter og statistikker og en hurtigt skiftende efterspørgsel efter deres produkter. Der er et markant behov for forsikringssamfundet om at vise fleksibilitet i form af nye produkter til at opfylde de skiftende behov hos kunden og hurtigt implementere sin forsikringskapacitet på områder, hvor der er en pludselig vækst i efterspørgslen, da den globale økonomi fortsætter med at sætte sin egen kurs for helbredelse," skriver International Union of Marine Insurance.

Skuld åbner kontor i Singapore 

Blinde passagerer koster rederierne dyrt

Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også