Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Ny japansk storfusion i den trængte containerindustri, underskud i Maersk Line og atter ny indtjenings- og omsætningsvækst i den danske logistikkoncern DSV var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.
Foto: Gorm Olesen/POLFOTO
Foto: Gorm Olesen/POLFOTO

Japansk stor-fusion

Japans tre største shippinggrupper, K Line, NYK og MOL, samler deres containerforretninger og containerterminaler i et fælles selskab, der bliver verdens sjette største containerrederi.

Japans tre største rederier skaber ny containerkæmpe

Foto: PR-foto: G. Assner
Foto: PR-foto: G. Assner

Fire rederier står tilbage efter japansk konsolidering 

Storfusion mindsker gældsrisikoen for japanske rederier

Her er Ocean Alliances globale netværk 

 

Presset Maersk Line

Maersk Line fik et underskud på 116 mio. dollars i tredje kvartal mod et plus på 264 mio. dollars i samme periode sidste år. Linjerederiet forventer et underskud for hele 2016. Men den globale konsolidering i containerindustrien vil i sig selv ikke påvirke industriens helt store problem med overkapacitet, lød det fra Maersk Lines CEO Søren Skou, der kun ser spæde tegn på forbedring blandt de hårdt plagede rederier.

Maersk Line forventer et underskud for hele 2016

Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

 

Søren Skou ser kun spæde tegn på forbedring 

Maersk Line forventer millliard-regning fra nye miljøkrav 

Maersk Line holder fast i skrotning af skibe i Alang

Maersk-arving får job i Maersk Group efter nytår

Maersk vil sælge resterende Danske Bank-aktier

 

DSV opjusterer atter

Det danske logistikselskab DSV leverede i tredje kvartal i år atter fremgang. Selskabets omsætning voksede i tredje kvartal til 17,2 mia. kroner mod 12,5 mia. kroner i samme periode sidste år. Samtidig voksede resultatet af primær drift før særlige poster til over en mia. kroner.

DSV opjusterer efter høj indtjeningsvækst

DSV opjusterer efter høj indtjeningsvækst 

DSV etablerer Solutionsdivision i Nordamerika 

Analytikere: Mulig opjustering på vej for DSV

 

Hårdt kvartal for tankeredere

Regnskaber fra tankrederier som Euronav, Ardmore og Teekay og DHT Holdings bekræftede, at tredje kvartal har været ringe for ejere og operatører i råolie og produkttank.

Euronav ramt af overkapacitet og lavere rater

Foto: Teekay
Foto: Teekay

Teekay Tankers ramt af de svageste tankrater i tre år

Norsk VLCC-reder i stor nedskrivning 

Odfjell vil bestille rekordstore kemikalieskibe

Ardmore: Svagt produktmarked i 2-3 kvartaler endnu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også