Det vil igen være arbejdet med integrationen af det amerikanske opkøb UTI Worldwide, som vil være i fokus, når transport- og logistikkoncernen DSV tirsdag gør status for udviklingen i tredje kvartal. En opjustering kan komme i spil, lyder spådommen fra flere analytikere.
Det amerikanske selskab, som DSV overtog i starten af 2016 efter at have betalt 9,5 mia. kr., er hurtigt blevet vendt til en overskudsgivende forretning, men er dog fortsat et stykke fra DSV's niveau.
Transportkoncernen regner med at kunne hente 1,5 mia. kr. i synergier fra opkøbet om året, hvor 40 pct. ifølge forventningerne vil blive nået i år.
"Vi antager, at DSV ikke er stødt på skuffelser i forhold til UTI. Holder dette, mener vi, at DSV vil løfte målet for de gevinster, det ser i forbindelse med UTI," skriver Jyske Bank, der anbefaler "køb" af aktien i en optakt til regnskabet.
Rederi-konkurs i spil
Ser man på det rent markedsmæssige, vil der være fokus på, hvordan en konkurs hos det sydkoreanske rederi Hanjin har påvirket indtjeningen i DSV's forretning for søfragt.
Speditører som DSV er kunder hos rederierne. Ifølge Sydbank ser det ud til, at indtjeningen hos DSV og konkurrenterne er blevet presset af, at Hanjins konkurs har skubbet priserne på fragt i vejret, fordi der har været en spiller mindre på markedet.
Det har været meldingen fra de schweiziske konkurrenter Kuehne & Nagel og Panalpina, men hos Jyske Bank vurderer man, at DSV meget vel kan have gjort det bedre end rivalerne.
Det kan bane vejen for en opjustering af DSV's finansielle forventninger, der lyder på et driftsoverskud før særlige poster på 3300-3500 mio. kr.
Analytikere adspurgt af Ritzau Estimates regner med et overskud for hele året på 3480 mio. kr., og hos Sydbank finder man det mest sandsynligt med en præcisering af prognosen.
"En oprevidering af intervallet til den høje ende er muligt, hvis integrationsprocessen af UTI forløber bedre end forventet - og det skulle ikke være første gang, det er sket i DSV-regi," skriver Sydbank med anbefalingen "hold" i en optakt.
Regnskabet bliver offentliggjort tirsdag 1. november klokken 07.30.
19 Hanjin-skibe venter stadig på at blive tømt
Panalpina holder indtjeningen i presset fragtmarked
DSV-chef efterlyser køreplan for klimamål