Storfusion mindsker gældsrisikoen for japanske rederier

De tre store japanske containerrederier Nippon Yusen KK, Mitsui O.S.K. Lines og Kawasaki Kisen Kaishas beslutning om at fusionere deres containerforretning vil mindske deres gældsrisiko, men analytikere venter på at se manøvrens reelle effekt.
Foto: MOL Mitsui OSK Lines PR
Foto: MOL Mitsui OSK Lines PR
AF FINBARR FLYNN, CHRIS COOPER OG TESUN OH, BLOOMBERG

Formanden for Japans største rederi fortalter mandag, at det var udsigten til, at containerrederier verden over enten må slå kræfterne sammen eller kollapse, der ansporede ham til at slå pjalterne sammen med sine nærmeste rivaler.

Risikoen for at kollapse på gælden hos Japans tre største rederier faldt markant, da investorerne tog jublende imod deres forsøg på at undgå en skæbne, som den der ramte det konkurstruede sydkoreanske containerrederi Hanjin Shipping. Den planlagte fusion mellem Nippon Yusen KK, Mitsui O.S.K. Lines og Kawasaki Kisen Kaishas containerforretninger vil skabe et selskab, der sidder på syv pct. af den globale containerforretning. Selskaberne forventer, at manøvren vil skabe årlige synergieffekter på omkring 110 mio. yen, eller 1,05 mia. dollars.

Afgørende med skala

"Vi så en række selskaber, der kollapsede eller fusionerede, og selskabernes størrelser voksede," sagde Tadaaki Naito, formand for Nippon Yusen, i Tokyo mandag og tilføjede:

"Hvis vi ikke har skala, så kommer det ikke til at se godt."

Mens industriførende Maersk er gået i gang med et restruktureringsprogram, har selskaber som tyske Hapag-Lloyd og Frankrigs CMA CGM opkøbt mindre rivaler som led i en konsolidering. Sydkoreas største containerrederi, Hanjin Shipping, søgte om konkursbeskyttelse i slutningen af august. Kawasaki Kisen er den af de tre japanske spillere, der er mest afhængig af container i forhold til omsætningen, og rederiets såkaldte credit-default swaps er faldet mest siden juli.

"Kawasaki Kisen og Mitsui O.S.K. får formentlig mest ud af transaktionen, eftersom Nippon Yusen er et ret stærkt navn," siger Tadashi Matsukawa, der sidder i Tokyo for investeringsselskabet PineBridge Investments Japan, og fortsætter:

"Miljøet i den her sektor er ikke specielt godt, så det er her gode nyheder."

Mizuho Securities Co. vurderer i en rapport, at aftalen er positiv for selskabernes kreditprofiler, og at det giver mening at gå efter storskala i en branche, hvor det er svært at skille sig ud. Mens fusionen ventes at lette konkurrencepresset på de tre rederier, er Matsukawa fra Pinebridge stadig en smule skeptisk omkring gevinsterne ved aftalen.

Ingen overraskelse

Prisen for at forsikre Kawasaki Kisens obligationer faldt med 15,5 basispoint til 147,5 basispoint mandag, det største fald siden 12. juli, ifølge data fra CMA. Mitsui O.S.K.'s obligationsrisiko faldt 20 basispoint til 125 basispoint, mens Nippon Yusen faldt med otte point til 69 basispoint.

"De tre japanske rederiers beslutning om at sammenlægge deres containerforretning kommer ikke som en komplet overraskelse," skriver Greg Knowler, shipping- og handelsanalytiker ved IHS Markit, i en rapport.

"Disse rederier har taget enorme tab i de seneste kvartaler. Hvad de mangler individuelt er skala, hvilket er absolut afgørende i forhold til at konkurrere med de største rederier på de store øst-vest ruter," skriver han.

Nippon Yusens containerforretning har lidt underskud før skat i de seneste tre sidste kvartaler, viser en opgørelse fra selskabet. Mitsui O.S.K.'s containerenhed har fået underskud før skat i hvert fald de sidste 20 kvartaler, og Kawasaki Kisen er kommet ud med underskud før skat de sidste fem kvartaler.

Ratingbureauet Japan Credit Rating Agency Ltd. skriver, at selv om man vil holde øje med, om synergieffekterne fra fusionen styrker selskabernes indtjening, vil det stadig tage lang tid, før overkapaciteten af containerskibe løser sig. Aftalen vil ikke have nogen øjeblikkelig virkning på de tre rederiers gældsrating, skriver bureauet in en meddelelse.

Nippon Yusen vil eje 38 pct. af det fusionerede selskab mens Kawasaki Kisen og Mitsui O.S.K. vil eje 31 pct. hver, ifølge mandagens udmelding fra de tre selskaber.

"Der vil selvfølgelig være en gevinst at hente, hvis de er i stand til at rationalisere deres overlappende sejlruter, for det er bedre at foretage sig noget end at foretage sig ingenting," siger Hidetoshi Ohashi, chief credit strategist hos Mizuho Securities.

Japans tre største rederier skaber ny containerkæmpe 

Fire rederier står tilbage efter japansk konsolidering 

FMC godkender Ocean Alliance 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også