De små græske redere er faldet fra

Græsk shipping har historisk været præget af et hav af mindre rederier, men de seneste år er selskaberne blevet større, ligesom flådefornyelsen har været markant. 
Foto: Pressefoto
Foto: Pressefoto

Antallet af græske redere er faldende, men til gengæld er rederierne og deres flåder vokset, ligesom der også er sket markant flådefornyelse de seneste år i verdens formentlig største shippingnation.

Det viser data fra Petrofin Research ifølge Hellenic Shipping News.

Siden 1998 er antallet af rederier med base i Grækenland faldet med 30 procent til i alt 648. Det er de mindre græske redere med typisk 1-2 skibe eller 3-4 skibe, der historisk har udgjort en vigtig del af græsk søfart, der er faldet fra, men samlet set er den græsk-kontrollerede flåde vokset. I 2015 til i alt 328,2 millioner tons, og flåden bliver yngre og yngre.

Flådevækst sikrer København global topplacering i produkttank 

Gennemsnitsalderen er på blot 12,7 år mod 14 år i 2013.

Som et led i den gældsaftale, som Grækenland har indgået med sine vestlige långivere, skal landets shippingindustri spæde mere til. Industrien står derfor over en stigning i tonnageskatten, der skal indbringe 110 millioner euro (ca. 821 millioner kroner) mere til den trængte græske pengekasse frem mod 2017. Samtidig presser EU angiveligt på for yderligere betalinger fra Grækenlands blå klynge.

Græske redere råber op: Ikke råd til højere skat 

Græske rederier overvejer at lette anker 

Græske skibsredere frygter skattebombe  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også