ShippingWatch

Græske redere råber op: Ikke råd til højere skat

De græske redere har ikke råd til at lægge mere i statskassen end i dag, lyder det fra industrien selv. Presset er allerede stort med landets gældskrise.

Græske redere har ikke råd til at betale flere skatter, siger græske redere og maritime delegerede til konferencen Marine Money Conference, der i disse dage løber af stablen i Athen. Det kniber angiveligt allerede med at betale afdrag på skibe, mens det også bliver sværere at finde bemanding til skibene, lyder opråbet ifølge Hellenic Shipping News.

Som et led i den gældsaftale, som Grækenland har indgået med sine vestlige långivere, skal landets shippingindustri blandt andre spæde mere til. Industrien står derfor over en stigning i tonnageskatten, der skal indbringe 110 millioner euro (ca. 821 millioner kroner) mere til den trængte græske pengekasse frem mod 2017. Samtidig presser EU angiveligt på for yderligere betalinger fra Grækenlands blå klynge. Men det går slet ikke, understregede Iraklis Prokopakis, der er COO for Danaos Corporation, under Marine Money Conference.

Ifølge ham kan redere med base i Grækenland ikke betale en eneste cent mere i skat, da de allerede er blandt dem, der betaler de højeste skatter i EU, efter den øgede tonnageskat er indført.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ifølge Hellenic Shipping News uddybede han ved at tilføje, at "skrækscenariet" for græske skibsredere er, at man ikke længere har råd til at drive skibsfart, hvilket ifølge hans udsagn allerede fra juli begyndte at vise sig, da skattestramningerne blev sat i gang, mens gældskrisen fortsat gør det svært at drive forretning i landet.

"I den periode kunne vi ikke betale afdrag på skibene, og vi måtte kæmpe med besætninger, der flyttede," sagde Prokopakis.

George D. Gourdomichalis, der er CEO i Blue Wall Shipping Limited bemærkede, at mens EU presser på for at få rederne til at betale mere i skat, kom der henvendelser fra "mindst fem EU-lande til de græske skibsredere på højeste niveau", med løfter om lavere skatter og andre fordele, hvis de græske redere valgte at flytte forretningen til deres respektive land.

"Det er meget pinligt," lød det fra George D. Gourdomichalis, der udpegede Tyskland, Storbritannien, Cypern, Malta og Luxembourg, som de lande, der godt kunne tænke sig lidt mere forretning fra de græske redere.

Små aktører flytter ikke

Det er langt fra første gang, at den græske shippingindustri truer med at flytte, hvis skatterne bliver hævet. Der er dog lettere sagt end gjort, og derfor vil man næppe se en masseudvandring, vurderede den græske shippingrådgiver Marina Tzoutzourak i sommer i et interview med ShippingWatch.

"De fleste af de små og mellemstore er ikke villige til at flytte ud. Det er alt for dyrt at flytte. Jeg snakkede med nogle af de mindre selskaber for få uger siden, som sagde, 'vi vil ikke gøre det. Vi overvejer det ikke engang'," sagde hun.

Græsk regering udsætter salg af havne 

Græske rederier overvejer at lette anker 

Græske skibsredere frygter skattebombe  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs