ShippingWatch

Flådevækst sikrer København global topplacering i produkttank

Kun Grækenland og Singapore overgår Danmark blandt de lande, hvorfra der drives fleste skibe inden for shippingindustriens måske mest lovende industri - produkttank.

Over 300 skibe inden for produkttank drives i dag fra København. Det gør den danske hovedsstad til et af verdens vigtigste knudepunkter og operatørlande inden for segmentet, der også er udpeget som en af de mest lovende brancher i international shipping i de kommende år.

Danmark overgås kun af Grækenland og Singapore som henholdsvis etter og toer som de vigtigste hubs inden for transporter af benzin, diesel og andre raffinerede olieprodukter, og der er langt fra den tredjeplads, som Danmark indtager, ned til lande lande som Japan, USA, Kina, Korea, Tyskland og Norge.

Opdaterede tal fra Danmarks Rederiforening placerer Danmark som nummer tre på listen over de lande, hvorfra der drives flest produkttankskibe og produkt- og kemikalietankskibe målt i bruttoton. Det er også fra Danmark, og det vil sige København, at den yngste del af af den globale flåde opereres.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Se større grafik her

Er du på mobilen se grafikken her

Maersk Tankers cementerede med meddelelsen fredag om en ordre på i alt ni produkttankskibe i MR-klassen rederiets position som et af verdens største produkttankselskaber. Den seneste ordre, der har en samlet værdi på 300 millioner dollars eller knap to milliarder kroner, er ifølge Maersk Tankers led i en løbende flådefornyelse og ikke en ambition om at udvide flåden.

Engelstoft: Maersk Tankers skal ikke være større

I dag driver Maersk Tankers en flåde på omkring 100 skibe på vandet, hvoraf de 80 er ejet af rederiet og 20 er chartret ind fra andre operatører. I alt har rederiet 17 MR-skibe, som alle skal leveres inden udgangen af 2018.

Selskaber som Torm, Hafnia Management, Norden og Stena Weco vejer også tungt i den internationale elite af produkttankrederier.

Torm opererer en flåde inklusiv nybygninger på omkring 80 produkttankskibe, mens Hafnia Management nærmer sig i alt 80 skibe i kraft af flere nybygninger fra Hafnia Tankers. Det er omkring samme antal som Nordens Nordient Product Pool. Et selskab som Stena Weco driver over 40 skibe. Dertil kommer en række mindre rederier.

BW Pacific, der har sit hovedkontor i Singapore, er i færd med at rekruttere medarbejdere til en ny afdeling i København. Selskabets produkttankflåde udgør tæt ved 40 skibe.

Danmarks Rederiforening er mere end tilfreds med placeringen.

"Det viser, at det kan lade sig gøre med de rigtige rammer at sætte et markant aftryk fra dansk side på det globale shippingmarked. Udviklingen i Danmark inden for produkttank er et godt eksempel på den selvforstærkende effekt, det får, når først man får opbygget en stor aktivitet i en klynge. Det bliver for det første det sted, kunderne kigger hen, og for det andet er det også der, at andre aktører inden for samme segment gerne vil være," siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Maersk Tankers lægger milliardordre på nye skibe i Kina

Eliten i produkttank i tæt opløb på indtjeningen

BW Pacific etablerer kontor i København

Drewry: Snart kommer presset på produkttankraterne

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere