Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Den danske regerings nye maritime vækstplan, tysk shippings betydelige udfordringer, interview med Scorpio Groups CEO Robert Bugbee, og Nordens genforhandlinger af kontrakter i svært tørlastmarked var blandt sidste uges vigtige emner på ShippingWatch.
Tørlastmarkedets kollaps er også en kæmpe udfordring for en af markeds største aktører, danske Norden, der imidlertid og modsat mange andre er særdeles velpostret med mulighed for at forhandle sig til besparelser på kontrakter på indbefragtede skibe.
Den nye formand for den tyske rederiforening VDR i Hamborg, Alfred Hartmann, har overtaget en særdeles varm stol, efter at problemerne er haglet ned over landets store shippingindustri under finanskrisen, der er ved at forvandle industrien i form af nye ejere.
Mens containermarkedet, shipping- og aktieanalytikere, afventer store M-dag, når Maersk Gruppen onsdag den 25. februar fremlægger sit 2014-regnskab, slås Maersk Line og resten af de store containeredere på niende måned med en arbejdskonflikt i havnene på USA's vestkyst, der håndterer en meget stor del af USA's samlede eksport og import. Konflikten blev løst i weekenden.
Den danske regering og repræsentanter for shipping, værfter og leverandører arbejder på at udforme en ny vækstplan. ShippingWatch løftede i ugens løb sløret for indholdet i planen.
Robert Bugbee, CEO i højt profilerede amerikanske Scorpio Group, har store problemer for tørlastselskabet, mens tankrederiet synes at gå et lovende 2015 i møde, fortalte han i et interview med ShippingWatch i den forgange uge.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.