Skibsværdier og rederiaktier bragede frem i 2013

Skibsværdierne inden for produkttank og tørlast er steget markant i 2. halvår 2013. Det samme er kursen på rederiaktier, skriver Platou Markets i analyse.

Opsvinget i nybygninger inden for især tørlast og produkttank har i 2. halvår 2013 fået priserne i second hand markedet til at stige markant. Især inden for tørlast er der konstateret stigninger i skibsværdierne på 20-30 procent, skriver analysehuset RS Platou Markets.

Tallene er udtryk for, at mange redere har valgt at se fremad i det nuværende marked med fortsat svage fragtrater og i stedet udnytte de historisk lave nybygningspriser. For skibsejerne er de stigende værdier ekstremt gode nyheder efter en periode med store nedskrivninger af deres flåder, og hvor mange ligger eller har ligget langt under vand i forholdet mellem de bogførte værdier og skibenes faktiske markedsværdi.

Ugebrev: Norden klarer sig fornuftigt i frygteligt marked  

Ifølge Platou er der intet, der tyder på, at denne udvikling ændrer sig. Aktiemarkederne forventer en yderligere stigning i skibsværdierne at dømme efter aktiekursen i  børsnoterede rederier, hvor skibsværdierne i gennemsnit ligger omkring 24 procent højere, end de nuværende mæglervurderinger. Heller ikke mæglere ser ifølge Platou nogen tegn på, at denne udvikling vil ændre sig.

I det hele taget har 2013 været et stærkt år for rederiaktierne. Fra 1. januar til 19. december i år er Platou Markets aktieindeks steget 28 procent eller samme stigning som S&P 500-indekset, der er steget 27 procent.

Mæglere overrasket over stor aktivitet i nybygninger 

Aktier i tørlastrederier er de store vindere i indeværende år med en gennemsnitlig forbedring på 79 procent. Fremgangen er dog ikke bredt funderet med mange rederier med sårbare balancer.

Rederier som det Fredriksen-ejede Golden Ocean og græske Navios Holding har været i en klasse for sig med 190 procent, mens Genco Shipping er faldet 42 procent, skriver Platou. Aktier i produkttankrederierne følger lige efter med en gennemsnitlig stigning på 66 procent. LPG, container, kemikalietank og råolie så alle forbedringer i niveauet 27-35 procent i gennemsnit.

De dårligste shippingaktier har ligget i LNG-segmentet med et gennemsnitligt fald på tre procent, mens aktier i bilfærger kun steg med fire procent i gennemsnit.

Norden og DFDS guld værd for aktionærerne i 2013   

Analytikere: P3 dikterer Maersk-aktien i 2014

Flyvende start for Wilbur Ross' Navigator 

Storbank hæver kursmål for Norden markant 

DSV har stort potentiale ved konjunkturvending 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også